Pāriet uz galveno saturu

Ciemiņam

Sveicināti šajā blogā! – Šeit ar autoru ziņu izliktas manas un manu draugu dažas interesantākās publikācijas. Ceru, ka atradīsiet te ko interesantu arī sev. Pats esmu 1995. gadā Latvijas Universitāti beidzis vēsturnieks, kas 2002. gadā tur aizstāvējis maģistra grādu arī politikas zinātnē. Raksti, šajos gados sakrājušies par to visu. Piedāvāju tos Jums. – Patīkamus brīžus!

VISJAUNĀKAIS RAKSTS

NACIONĀLA MĒROGA BANKROTS - JEB ASV SOCIĀLISTU GRANDIOZAIS NEVEIKSMES STĀSTS DETROITĀ …

Sagruvuša teātra zālē Detroitā ierīkota autostāvvieta.   Aldis Upmalis 2013.gada 18. jūlijā pasauli aplidoja ziņa, kuru sākumā daudzi uzskatīja par pilnīgi neiespējamu. – Detroitas pilsēta bankrotējusi! – Taču, tas izrādījās patiesība… Bulvāru prese stāstīja arī notikuma “pikantas” detaļas. Piemēram, tas noticis dienā, kad pilsētas mērija vairs nav spējusi izpildīt, pat tādas savas funkcijas, kā miršanas un dzimšanas apliecību izsniegšanu. – Iestādē, vienkārši pilnīgi un galīgi izbeidzies papīrs. Savukārt, nopietnāki izdevumi skaidroja plašāk. – Katastrofa, nākusi pār kādreiz plaukstošo ekonomikas metropoli dēļ vairākiem faktoriem. Taču, vispirms, tā bijusi pilsētas vadības pilnīgas neprasmes saimniekot – rezultāts. Bet lasītāji joprojām neticīgi grozīja galvas – vai tas var būt? Un bija arī – kāpēc? Detroita, lielpilsēta ar gandrīz diviem miljoniem (1,85milj.) iedzīvotāju. Detroita, piektā lielākā ASV pilsēta – pēc Ņujorkas, Čikāgas, Filadelfijas un Losandželosas. Detroi...

PIECPADSMITGADĪGIE KAPTEIŅI PASAULES JŪRĀS, JEB - KAS GAN VISS NENOTIEK PASAULĒ?!


Lauras Dekkeres grāmatas
vāks.
Aldis Upmalis

Nolēmu šoreiz atkāpties no latviskiem jautājumiem, un paraudzīties uz vispārcilvēcisko. Lieta tāda, ka sērfojot internetā atradu Lauras Dekkeres (Laura Dekker) grāmatu “One girl one dream”. Latviski to varētu tulkot, kā – “Kādas meitenes sapnis”.
Tātad, 2011.gada 20. janvārī Sant Martena salas ostu, Karību jūrā, atstāja 38 pēdas (11,58 metri) gara jahta. Tās nosaukums bija “Guppy”- latviski “Gūpija”. Jahtas vienīgais ekipāžas loceklis un pasažieris bija holandiešu burātāja Laura Dekkere. Viņa bija nolēmusi vienatnē apbraukt apkārt zemeslodei. Tā, protams, šajos laikos nav pārāk reta parādība. Tā saukto “solo burātāju” netrūkst. Daudzi no viņiem dodas apkārt zemei. - Taču šoreiz, burātājam bija tikai 15 gadu.
Meklējot pēc papildus informācijas, atklāju: Vispār, Laura gribējusi ceļojumā doties nedaudz agrāk. Viņu bija iedvesmojis vacāku piemērs un grāmatas. Viena no tām, Džesa Martina (Jesse Martin) “Lauvassirds- cilvēka gara ceļojums” (“Lionheart - a journey of the human spirit”) . Šis jaunais austrāliešu burātājs 1998.-1999. gados bija 327 dienās ar 34 pēdu (10,36 metri) jahtu “Lionheart” (“Lauvassirds”) veicis ceļojumu apkārt pasaulei. Tāpat, meitenes grāmatu plauktā bijušas arī pazīstamās amerikāņu burātājas un rakstnieces Taņas Aebi (Tania Aebi) un citu līdzīgu autoru grāmatas. Un izskatās, ka šie autori ir jauniešu auditoriju pratuši uzrunāt. Jo,  2009. gada augustā, vēl 13 gadīgā meitene, par savu nodomu doties apkārt pasaulei pavisam nopietni bija jau paziņojusi Holandes laikraksta “Algemeen Dagblad” žurnālistam.
Laura Dekkere un
viņas jahta.
Meitenes tēvs bija holandiešu burātājs Diks Dekkers, bet māte – vācu burātāja Baba Millere. Un tādēļ, meitas lēmumu vecāki ir pieņēmuši. - Jo vispār, meitene pat piedzimusi uz jahtas, vecāku pasaules apceļojuma laikā - kādā Jaunzēlandes ostā. (Tādējādi, meitenei ir 3 pilsonības - Nīderlandes, Vācijas un Jaunzēlandes.) Pirmos septiņus mūža gadus, bērns burtiski bija dzīvojis uz jahtas, vecākiem kuģojot pasaules jūrās un piedaloties regatēs. Un arī vēlāk, ejot skolā – burāšana bija viņas sirdslieta. Visu šādam tālam ceļam nepieciešamo meita labi prata. Viņai arī pašai jau bija sava, piemērota, tāliem ceļojumiem būvēta jahta. Ar to viņa pati piedalījās sacensībās. 13 gadu vecumā viņa viena lieliski to vadīja arī tālākos burājumos okeānā. Un, Holandes Jūras administrācija viņas sakarā pat bija pieņēmusi izņēmumu noteikumos, pēc kura – ierobežojums, kurš liedz šīs valsts pusaudžiem līdz 16 gadu vecumam, vienatnē kuģot ar jahtām garākām par 6 metri, neattiecas uz Lauru un viņas vairāk kā 11 metri garo “Guppy”. Tādēļ, vacāki bija par savu atvasi droši, un viņas izvēli - neskatoties uz meitas gadiem - respektēja. Tā, viņi sāka palīdzēt meitai maršruta plānošanā, kā arī - pamazām gatavot meiteni un viņas jahtu šim garajam ceļam.
Taču, atradās “līdzjūtīgi” cilvēki Nīderlandes Bērnu uzraudzības dienestā. Viņiem šāds burājums licies “par traku”. Bet vecāki - par nespējīgiem lemt, ko var un ko nevar atļaut savai meitai. Tādēļ, tika iesāka tiesas procedūra - par vecāku tiesību atņemšanu.  Neskatoties uz to, 2009. gada 26.decembrī, mēnesi pēc 15-tās dzimšanas dienas, atstājot tēvam  vēstuli, meitene savā jahtā atstāja Amsterdamas ostu. Viņu notvēra, kad “Guppy” ar tās kapteini jau bija šķērsojusi Atlantiju, un pie Dienvidamerikas krastiem Karību jūrā ienāca San Martena salas ostā. Te, pamatojoties uz Nīderlandes policijas prasību, jahtu arestēja – bet meiteni atveda mājās.
Džesika Vatsone
Bet, jau pēc dažām nedēļām tiesvedību nācās apturēt. - Jo, 2010.g.15. maijā, trīs dienas pirms savas septiņpadsmitās dzimšanas dienas, no līdzīga pasaules apceļojuma Sidnejas ostā atgriezās cita jaunā burātāja. Tā bija austrāliete Džesika Vatsone (Jessica Watson). Arī viņu savulaik doties ceļā bija iedvesmojusi Džesa Martina grāmata. Ceļu veikusi 209 dienās. – Šo meiteni un viņas 34 pēdu (10,36 metri) jahtu “Pink Lady” (“Lēdija rozā kleitā”) dzimtenē sagaidīja ar triumfu. Austrālijas valdība pat piešķīra drosmīgajai tautietei valsts augstāko apbalvojumu – Austrālijas ordeņa Bruņinieka pakāpi. Šī ziņa aplidoja pasauli. Un vienlaikus, pasaules mēdiji atcerējās, ka izcilu bet gados jaunu burātāju pasaulē ir diezgan daudz. – Tagad, beidzot, ceļojumu apkārt pasaulei no jauna varēja sākt arī Dekkere un "Gūpija". Viņai šis ceļš prasīja gadu un vienu dienu. Un šajā laikā viņa, ne tikai pamanījās darīt visus uz jahtas darāmos darbus un vadīt savu “kuģi”, bet arī nopietni mācīties. Jo, viņa taču bija apsolījusi saviem vecākiem, pēc burājuma atgriezties skolā!
Atgriežoties, pēc pasaules apceļojuma San Martena salā, drosmīgā burātāja bija 16 gadus un 123 dienas veca. Tā, nu, šobrīd Laura Dekkere esot jaunākā, kura vienatnē apburājusi apkārt pasaulei. Taču, ko var zināt? Pasaulē nekad nav trūcis nedaudz romantisku jauniešu. Pēdējiem, par piecpadsmitgadīgā kapteiņa piedzīvojumiem savulaik rakstījis vēl Žils Verns. Un arī katram jaunam burātājam var būt savs - lielais sapnis. Bet varbūt, kādam no viņiem tāds var rasties izlasot Lauras, vai kādu citu grāmatu. Un tad…
Savukārt lasītājam, sekojot līdzi šai nedaudz dīvainajai epopejai, var dzimt cits jautājums: No cik gadiem cilvēks varētu būt uzskatāms par pieaugušu?
Kādreiz sacīja: Cilvēks kļūst pieaudzis, kad prot adekvāti novērtēt riskus un atbildīgi pieņem lēmumus! – Šķiet, meitene, tāda ir bijusi vēl pieņemot savu neparasti drosmīgo lēmumu.
Taču, tad vairs nav skaidrs: Vai daudzi cilvēki, pat tādi kuri ieņem diezgan atbildīgus posteņus, jebkad kļūst pieauguši?
Kad piecpadsmitgadīgā Laura Dekkere iznāca no tiesas zāles, viņa par savas zemes Bērnu uzraudzības dienesta ierēdņiem sacīja žurnālistiem: Viņi domā, ka tas ir bīstami. Bet katrā vietā var atrast ko bīstamu. Viņi pilnīgi neko nesaprot no burāšanas. Un viņi nezin – kas un kādas ir jahtas! Viņi vienkārši no tām baidās!

*

DAŽI CITI JAUNIE “SOLO BURĀTĀJI” – PAR KURIEM DAUDZ RAKSTĪJUSI PASAULES PRESE:

Robins Lī Grehems (Robin Lee Graham) no ASV. No 1965. gada 27. Jūjija, līdz 1970.gada 30. Aprīlim veicis ceļojumu apkārt pasaulei. Ceļojuma sākuma un beigu punkts bija Haiti.  Ceļoja vispirms, ar 24 pēdu garo (7,31metri) jahtu “Dove” (“Dūja”). Taču, vēlāk to nācās aizstāt ar lielāku, 33 pēdu garu (10.06 metri) garu jahtu. Jauno laivu nosauca par “Return of Dove” (“Atgriešanās pie Dūjas”). Kopumā, ieskaitot arī diezgan ilgos pārtraukumus, ceļojums ilga 1738 dienas, jeb gandrīz 5 gadus. – Ceļojumu viņš sāka būdams 16 gadus vecs, bet to pabeidzot viņam jau bija 21.

Taņas Aebi pasaules slavu
 guvusī grāmata.
Taņa Aebi (Tania Aebi) no ASV. Apkārt pasaulei devās - no 1985.gada 28.Maija līdz 1987.gada 6.Novembrim. Ceļojumu sāka un pabeidza Ņujorkā.  Burājums tika veikts ar 25 ½  pēdas garo (7.77 metri) jahtu “Varuna”. Tā bija nosaukta par godu vienam no Rigvēdas dieviem. Kopumā, ceļojums ieskaitot pārtraukumus, ilga 892 dienas - jeb gandrīz divus ar pusi gadus. Burātāja devās ceļā, kad tai bija 18. Bet atgriezās viņa jau mēnesi pēc savas 21 dzimšanas dienas. Toties, šajā ceļojumā tapusī grāmata “Jaunkundzes ceļojums” (“Maiden Voyage”) kļuva par “bestselleru”.

Brians Kaldvels (Brian Caldwell) no ASV. Pasauli apburāja, laikā - no 1995. gada 1. Jūnija, līdz 1996. gada 20. Septembrim. Ceļā viņš devās ar 25 ½  pēdas garo (7.77 metri) jahtu “Mai Miti Vavau”. Ceļojumu sāka un pabeidza Haiti. Tādēļ, arī nedaudz neparastais jahtas nosaukums. Samoiešu valodā tas nozīmējot - “Senais sapnis”. Ceļā burātājs sabija 477 dienas, jeb - gandrīz 1½ gada. Uzsākot ceļojumu, burātājam bija 19, bet atgriežoties jau 20 gadu.

Dāvids Diks (David Dicks) no Austrālijas. Gāja apkārt pasaulei – no 1996. gada 26. Februāra, līdz 1996.gada 17.Novembrim. Ceļojuma sākuma un beigu punkts – Fremantles osta Austrālijā.  Burāts ar 33,1 pēdu (10,08 metri) garu jahtu “Seaflight” (“Jūras lidojums”). Ceļojums ilga 265 dienas. Un šis bija pirmais jauniešu vieninieka burājums, kuru mēģināja veikt “non-stop”, bez ieiešanas ostās. Taču, pastāv strīdi - vai šis burājums par tādu uzskatāms? -  Uzsākot ceļu burātājam bija 17, bet atgriezās viņš pusotru mēnesi pēc savas 18 dzimšanas dienas.

Džesa Martina slavenās grāmatas
vāks.
Džess Martins (Jesse Martin) no Austrālijas. Startēja no Melburnas 1998.gada 8. Decembrī, atgriezās 1999.gada 31. Oktobrī. Ceļojumā bija ievērotas visas “non-stop” prasības. Ceļā burātājs sabija 327 dienas. Apkārt pasaulei devās ar 34 pēdu (10,36 metri) jahtu “Lionheart”(“Lauvas sirds”). Ceļojumu aprakstīja jau pieminētajā, pasaulē lielu popularitāti guvušajā grāmatā. Uzsākot ceļu burātājam bija 17, bet atgriezās viņš trīs mēnešus pēc savas 18 dzimšanas dienas.

Zaks Sunderlands (Zac Sunderland) no ASV. No Marina del Rey ostas, Kalifornijā, viņš devās ceļā - 2008.gada 14. jūnijā, bet atgriezās - 2009.gada 16. Jūlijā. Ceļoja 36 pēdas (11 metri) garajā jahtā “Intrepid” (“Bezbailīgais”). To viņš bija iegādājies pats par sataupītiem 6.000 dolāriem. Ceļojums ilga 396 dienas. Un ceļā viņš mācījās un gatavojās vidusskolas beigšanai. Ceļojuma vidū bijušas arī “brīvdienas”. Tad, viņš atstājot jahtu Dienvidāfrikā aizlidojis uz mājām nosvinēt Ziemassvētkus. Izgājis jūrā 16-gadīgs, viņš ceļā nosvinēja savu 17 dzimšanas dienu.

Iepriekšējā burātāja sakarā bieži piemin arī viņa jaunāko māsu Ebiju Sunderlendi (Abbu Sunderland). Viņa arī bija viena no pazīstamākajām jaunajām burātājām. Taču, diemžēl, ne tik veiksmīga kā viņas brālis. Un, lai arī pēc viņas pašas teiktā, arī viņa pasaules apceļošanai bija gatavojusies jau kopš 13 gadu vecuma, viņas vārdu zemeslodes apbraucēju sarakstos velti meklēt. Jā, arī viņa drīz pēc savas 16 dzimšanas dienas, 2010. gada 23. janvārī, devās apkārt pasaulei.  Ar 40 pēdu (12,19 metri) garu jahtu “Wild Eyes” (“Mežonīgās Acis”) viņa startēja no Marina del Rey ostas, Kalifornijā - apburāja Horna ragu, šķērsoja Atlantiju, un laimīgi sasniedza Dienvidāfriku.  Taču, pieveikusi jau pusi ceļa, Indijas okeānā, pusceļā uz Austrāliju, viņas laiva iekļuva neparasti stiprā orkānā. Jahta pazaudēja mastu, un ar to pazuda arī sakari. Vienlaikus, nostrādāja divi avārijas signāli (automātiskais un manuālais) no trim uz jahtas uzstādītajiem. Tādēļ, austrāliešu glābšanas dienests izsūtīja lidmašīnu. Tā jahtu atrada, un burātāja izmantojot mazākas jaudas radio lūdza tai palīdzību. Pašu Ebiju uzņēma franču zvejas kuģis, ar kuru austrālieši bija sazinājušies, bet jahtu nācās pamest. Tā 2010. gada 11. jūnijā šis ceļojums aprāvās. – Vēlāk, komentējot notikušo, neveiksmē vispirms tika vainota neparasti stiprā vētra un lielie viļņi. Bet, tika izteikta arī doma, ka izšķirošs neveiksmi veicinošs objektīvs apstāklis varētu būt arī cits. – Meitenes jahta, lai arī citādi laba un lieliski apgādāta, varētu būt bijusi tomēr nedaudz par lielu tik jaunai burātājai vienai pašai. Respektīvi, lielāka jahta, ar neizbēgami lielāku apkalpojamo buru platību, ne katrreiz nozīmē lielāku drošību burātājam. Un, augumā pasīkajai Ebijai - vieglāk, ātrāk un drošāk būtu bijis ceļot ar viņas fiziskajiem spēkiem vairāk piemērotu, nedaudz mazāka izmēra peldlīdzekli.

Džesikas Vatsones jahta - Ella Pink Lady.
Džesika Vatsone (Jessica Watson) no Austrālijas. Burātājai ir Austrālijas un Jaunzēlandes dubultpilsonība, jo vecāki nāca katrs no savas valsts. Meitenei bija māsa un divi brāļi. Un visi  bērni piecus gadus nodzīvoja okeānā, ceļojot uz ģimenei piederošas 16-metrīgas jahtas. Skolā šajā laikā bērni gājuši tālmācības ceļā. Toties, visi labi apguvuši burāšanu. Bet, vakaros, pasaku vietā, vecāki viņiem lasījuši “Lauvassirds- cilvēka gara ceļojumu”. Un Džesika, kopš 12 gadu vecuma sapņojusi par savu burājumu apkārt pasaulei. Vēlāk viņa stāstīs: “Es gribēju pārbaudīt sevi. Un gribēju arī – lai man būtu ar ko palepoties.” Tādēļ nācies nopietni mācīties papildus, un piedalīties vairākos jūras braucienos. Tika arī iegādāta un sagatavota ceļam piemērota 34 pēdu (10,36 metri) jahta. Tās pilns nosaukums – “Ella Pink Lady” (Lēdija rozā kleitā Ella). Tiesa pasaulē jahta kļuva pazīstama ar saīsinātu nosaukumu “Pink Lady”. - 2009. gada 18. Oktobrī jahta ar savu 16 gadīgo kapteini startēja no Sidnejas, un atgriezās pēc 209 dienām – 2010. gada 15. Maijā. Lai gan ceļā jahta bija pārdzīvojusi vairākas vētras, vairākkārt ceļojuma laikā ar mastu pat skārusi viļņus, un bijuši arī nopietnāki bojājumi, ceļā ievērotas visas “non-stop” prasības. (Tiesa, vēlāk atradās arī dažas starptautiskas sporta organizācijas, kuru oficiāli pārstāvji izteica šaubas – vai burājums ir uzskatāms par notikušu? Un, vispirms jau tāpēc, ka – burātājai nebijis vēl 18.)  Neskatoties uz to Vatsone saņēmusi daudzas dažādu valstu balvas, savā zemē viņa ir nacionālais varonis, bet viņas jahta izstādīta Brisbanes Jūras muzejā.

Mihel Perhams (Michael Perham) no Lielbritānijas. – Vēl 2007.gadā, būdams 14 gadu vecs, viņš viens šķērsoja Atlantijas okeānu, 28 pēdas (8,53 metrus) garā jahtā “Cheeky Monkey” (“Bezkaunīgais Pērtiķis”).  Savukārt, 16 gadu vecumā, viņš nolēma vienatnē doties apkārt pasaulei. - Šādam burājumam bija nepieciešama lielāka jahta. Tādēļ, kad radās iespēja nopirkt 50 pēdu (15,24 metri) garu kvalitatīvu jahtu, tas tika izdarīts. Vienīgi, šīs laivas iegādei, burātājam nācās pārdot iepriekšējo, un arī piesaistīt ievērojamus ziedojumus. Rezultātā, jauno jahtu pat nācās nosaukt par godu galvenajam sponsoram, kurš vēlējās taisīt no šī burājuma sev reklāmu – “totallymoney.com”. Taču, neskatoties uz visām grūtībām, 2008. gada 16. Novembrī jaunais ceļotājs tomēr varēja atstāt Portsmutas (Portsmouth) ostu Anglijā, un sākt savu ceļojumu. Atgriezās viņš - 2009.gada 27. Augustā. - Arī šo burājumu bija paredzēts veikt “non-stop”. Taču, arī šajā sakarā ir diskusijas. Starp citu, pasaules apceļojuma laikā, Indijas okeānā, burātājs nosvinēja savu 17 dzimšanas dienu.– Bez tam, medijos netrūkst arī vēlāku ziņu par šo burātāju. Viņš ir piedalījies daudzās sacensībās. Bet, par nelielu sensāciju savulaik kļuva ziņa, ka kādās Hobārtas jahtu sacīkstēs pazīstamais burātājs piedalījies arī kā vienkāršs komandas loceklis. Tiesa, tad viņš ir startējis jau šeit vairākkārt pieminētās Džesikas Vatsones komandētā ekipāžā. – Bez tam, savu ceļojumu pieredzi burātājs ir aprakstījis grāmatā “Sailing the Dream”.

Visbeidzot, Sebastians Clovers, vairāk pazīstams kā Sebs Clovers (Seb Clover) no Lielbrtānijas. Atšķirībā no iepriekšējiem, viņš nav mēģinājis doties apkārt zemeslodei. Taču, preses uzmanību izpelnījies, 15 gadu vecumā vienatnē šķērsojot Atlantijas okeānu. Burātājs startēja jahtā “Reflection” no Santa  Krusa de Tenerife (Santa Cruz de Tenerife) Kanāriju salās, 2002.gada 19.decembrī . Un beidza ceļojumu Nelsona kuģu piestātnē, Antigua, 2003.gada 12. Janvārī. - Šeit gan jāpiemin, ka vienlaikus ar šo zēnu, pa šo pašu maršrutu devies arī viņa tēvs Jans Clovers (Ian Clover) jahtā “Xixia”. Gan tēvam, gan dēlam bija faktiski identiskas 32 pēdu (9,8 metri) jahtas. Tādēļ, attālums starp tām ceļojuma laikā parasti nebijis lielāks par vienas dienas pārgājienu. Taču, vienlaikus, tēvs neesot dēlu ceļā pavadījis. Tā esot bijusi tēva un dēla godīga sacensība, kurā uzvarējis tēvs, ierodoties galā par dienu ātrāk. –Bet, par ceļojumu pāri okeānam Sebastians esot sācis domāt jau 11 gadu vecumā, kad vienatnē esot veiksmīgi šķērsojis Lamanšu. Un tad, vecāki arī esot nolēmuši atbalstīt zēna plānus.
Lauras Dekkeres burājumam
veltīta ASV pastmarka.

Šie varētu būt pasaulē pazīstamākie jaunie burātāji, par kuriem visvairāk ziņojuši pasaules mediji. Taču, tā ir tikai pati “aisberga virsotne”, kura liek apsvērt – cik gan patiesībā daudz ir jaunu burāšanas entuziastu, kuru prasmes un meistarība ir vērā ņemama?!


















Komentāri