Aldis Upmalis
|
Paulis Sproģis - viņš arī
Freds Rebels |
Jau daudzām pasaules burātāju un jahtu sporta cienītāju
paaudzēm pazīstams ir Pauļa Sproģa vārds. (Viņš arī Paul Sproge un Fred Rebel
vai Rebell – kā nu kurš autors, kurā grāmatā, raksta viņa vārdu un uzvārdu.) Un
būtisks varbūt šajā gadījumā nav pat vārds, bet tas, kā šis latvietis ir
iegravējis to burāšanas sporta vēsturē? Jo šobrīd, varam jau būt pilnīgi droši –
kamēr pasaules jūrās ies buru jahtas, tikmēr atcerēsies arī viņu – vienu no neparastākajiem
šī sporta pionieriem.
Un iemesli, kāpēc šis vārds uz laiku laikiem ticis
ierakstīts pasaules sporta vēsturē ir vairāki.
Pirmkārt. - Viņš ir pirmais oficiāli zināmais burātājs, kurš
vienatnē ir šķērsojis pasaules lielāko okeānu - Kluso okeānu, braucot no
Rietumiem uz Austrumiem (no Austrālijas uz Ameriku). Un ar šo sasniegumu
pilnīgi pietiktu, lai viņš ierakstītu savu vārdu starp tiem nedaudzajiem, kas
tolaik, jahtu sporta rītausmā, uzdrošinājās vienatnē mest izaicinājumu šim pasaules
lielākajam okeānam, kurš aizņem faktiski pusi planētas, un tā stihijai. Bez tam,
Sproģa sportiskā sasnieguma vērtību papildus vēl ceļ arī tas, ka burājums šādā
virzienā - vēju un straumju dēļ joprojām tiek uzskatīts par daudz sarežģītāku nekā
pretējs ceļojums. Taču tas vēl nav viss.
Otrkārt. - Visi navigācijas rīki ar kuriem Pauls Sproģis
devās okeānā– bija ceļotāja paša gatavoti. Un ar pēdējo vien pietiktu, lai šis
pasākums vēlreiz ieietu burāšanas un varbūt pat Ginesa rekordu vēsturē.
Bet treškārt, svarīgs ir Sproģa jahtas (faktiski
švertlaivas) izmērs. – Tā bija tikai 18
pēdas, jeb 5,49 metrus gara. Un tas ir neparasti, neparasti maz 8.000 kilometru
garam ceļam!
Šeit būtu jāpiemin, ka šodienas burātāju neoficiālajā vērtību
skalā jahtas līdz 32 pēdu garumam (9.76 metri) tiek uzskatītas par vairāk piemērotām
piekrastes burājumiem. Un ikkatras šādas jahtas došanās pāri okeānam, arī pie mūsdienu
konstruktīvajām, navigācijas ierīču un citām tehniskajām iespējām, kā arī
iespējām garantēt drošību - tiek uzskatīta par nedaudz “traku” pasākumu. (1)
Ir arī “mazo komandu” jahtu maksimālais ierobežojums. - 45
pēdu un lielākām buru jahtām, lai arī eksistē speciāli būvēti izņēmumi, parasti
nepieciešamas lielākas komandas pašas laivas un tās buru saimniecības
apkalpošanai. Tāpēc vieninieku vai divnieku ekipāžas tādas izvēlas tikai, ja
jahta tiešām ir atbilstoši būvēta, un - ja ir kādi ļoti svarīgi papildus
iemesli, kas liek “vilkt līdzi pāri okeānam”, uzmanīt un uzturēt kārtībā tik
daudz “nevajadzīgas papildus platības”. (2)
Un ir saprātīgais minimums, kura pārkāpšana kā pierādījusi
prakse, arī neizbēgami beidzas ar nopietnām problēmām vai pat katastrofu. - Lai
arī daži vientuļie solo burātāji, īpaši jaunieši, ir šķērsojuši okeānus un pat
apbraukuši apkārt pasaulei - arī 25.6
pēdu (7.7m) laivās. Lai arī divatā
ievērojamus attālumus ļoti bieži mēdz veikt 30 pēdās (9,14m). Lai arī daži
“saprātīgā minimālisma” aizstāvji ir mēģinājuši aprobežoties pat ar 24 pēdām
(7,31m). Tomēr, ja šodien kāds ceļotājs vienatnē gatavojas tik tālam ceļam kā
Sproģis, viņš par pašsaprotamāku uzskata izvēlēties “solīdāku” peldlīdzekli. - Kad
jahtu, ar vai bez palīga faktiski vada viens cilvēks, pieredzējis un praktisks
burātājs, transokeāna ceļojumam parasti izvēlas laivu sākot no 36 pēdām
(10,97m) un līdz 44 pēdām (13.42m). Bet viena masta jahtām par optimālu tiek uzskatīts garums no 36 līdz 39 pēdām (11.89m). - Šādā braucamrīkā var ērti izvietot visu
ceļam nepieciešamo. Palaikam var uzņemt
viesus. Un arī pats burātājs tad var būt drošs, ka šādos apjomos viņš lieki nepārpūlējoties ceļos ar
visu saprātīgo komfortu.
Bet Sproģis ar savām 18 pēdām (5,49 metri) bija izvēlējies
sev peldlīdzekli, ne tikai mazāku par vidējo komfortu nodrošinošajām robežām.
Viņš bija tālu pārkāpis arī šodienas “saprātīgo minimālistu” pieļaujamās normas.
Vispār Sproģa laivai pat nebija uzbūvēta kajīte – tikai audekla nojume. Un,
neskatoties uz to– viņa ceļojums bija veiksmīgs.
Tādēļ Sproģa laivu vairums autoru, kuri raksta par
burāšanas vēsturi, joprojām uzskata par pašu mazāko jahtu, vai vienu no
mazākajām, ar kuru jebkad veikts tik nopietns un galvenais - veiksmīgs
pasākums. - Protams, divdesmitā gadsimta otrajā pusē netrūka burātāju, kuri
mēģināja Sproģa rekordu atkārtot vai pārspēt. Taču, vai nu šos peldlīdzekļus
vairs īsti par jahtām un pat laivām saukt nevarēja, vai arī pārāk daudz šeit
bija traģēdiju! Un tādēļ, pat vēl šodien, ja kāds burātājs pasaulē gatavojas
tālākam ceļojumam ar jahtiņu kura kaut drusku mazāka nekā pierasts, ja sākas
diskusijas - gandrīz noteikti tiek piesaukts slavenā latvieša vārds!
|
Apvāks Sproģa grāmatas 1939. gada angļu izdevumam |
Un visbeidzot, ceļotājs savulaik ir uzrakstījis arī grāmatu.
- 1937.gadā latviešu valodā tā iznāk izdevniecībā “Krīvs” - Rīgā, Brīvības ielā
Nr2. Tās titullapā rakstīts – Paulis
Sproģis (Freds Rebels) “Pāri ōkeanam”. Šķiet tolaik šī grāmata pie mums gan nav bijusi pārlieku populāra. – Bet, 1939.gadā papildināta grāmatas versija iznāk arī angliski,
ar nosaukumu “Escape to the dea. The Adventures of Fred Rebell who Sailed
Single – handed in an Open Boat 9,000 Miles Across the Pacific, Etc.” To
vienlaikus uzdod “John Murray” Londonā un “Dodd&Co” ASV. Zināms arī, ka jau
1940.gadā Anglijā grāmatu izdod no jauna izdevniecība “Brown Watson Limited”. Bet,
jau pēc II Pasaules kara, 1951.gadā bijis atkārtots “John Murray”, un tai pašā gadā
arī “Youth Book Club” izdevums. – Kopš šī laika grāmata piedzīvojusi vairākus
izdevumus un tulkojumus. Ik pa laikam tā
iznāk vēl arvien. (3)
CEĻA SĀKUMS.
Paulis Kristaps Jūlijs Sproģis dzimis 1886 gada 22.aprīlī Ventspilī
(Windau), skolotāja ģimenē. Vecāki – Henrihs Sproģis un viņa sieva Johanna,
dzimusi Šulcs. Vecāki centās dot dēlam labu izglītību. Viņš mācās Rīgā Pētera
reālskolā, aizraujas ar mūziku – klavierēm un stīgu instrumentiem, daudz lasa, brīvi
runā vairākās svešvalodās - vācu, angļu, krievu, franču, poļu.
Labā poļu valodas prasme ļauj pēc skolas beigšanas sākt
strādāt kādā Varšava bankā. - Un tad gadās notikums, kam viņa dzīvē būs
tālejošas sekas. Pats viņš to apraksta tā: “Kāds saistošs romāns modināja manī
dziļas antipātijas pret karu. Šīs jūtas vēl pastiprināja toreizējie apstākļi
mūsu dzimtenē. Priekš pāra gadiem (1905.gadā Rīgā) pieredzēju, kā Krievijas
cara valdības karaspēks nežēlīgi apspieda latviešu tautu, kas tiecās pēc
taisnības un brīvības. Es nevēlējos būt šādas svešas varas ierocis, tādēļ 1907.
gadā, kad pienāca mans karaklausības laiks, 21 gada vecumā, izšķīros atstāt
dzimteni. Daudz nedomājot par turpmāko, pārgāju robežu un nonācu Vācijā.“
Tas bija laiks, kad Latvijā turpināja vēl degt 1905.-1907.
gada tautas sacelšanās ugunsgrēks. Kopš 1905. gada decembra Kurzemē un Vidzemē turpinās
kara stāvoklis. Svaigā atmiņā ir 1906.gada kaujas Kurzemē starp “meža brāļiem”
un soda ekspedīcijām. Latvijas pilsētās un laukos soda ekspedīcijas joprojām
trako. Tāpat, izmantojot “goda
policistu” tiesības, ar sev netīkamiem ļaudīm turpina izrēķināties arī šejienes
vācu muižniecība. Tā, citu starpā vērsās arī pret latviešu inteliģenci. Tūkstošiem
latviešu sabiedrisku un kultūras darbinieku, uzņēmēju un vienkārši pie varas
tuvāk tikušajiem netīkamu ļaužu, tika likvidēti vai arestēti un tobrīd no
Latvijas izsūtīti. Slēgtas bija latviešu biedrības, daudzi preses izdevumi un
izdevniecības. – Un šādā gaisotnē, kulturālam cilvēkam iet “kalpot krievam” - bija
ne tikai dziļi nepatīkama, bet arī morāli pazemojoša lieta.
Bez tam, tolaik Krievijas impērijā obligātā kara dienestā
iesauktie dienēja 6 gadus. Šī valsts gandrīz nepārtraukti karoja. Nesen tā bija
piedzīvojusi katastrofālu sagrāvi krievu-japāņu karā. Kara darbībā dalību bija
ņēmusi arī Baltijas ostās un vispirms Liepājā komplektētā Otrā Klusā okeāna
eskadra. Ar to bija devušies jūrā ļoti daudzi šejienes jauniesauktie, un ļoti liels skaits šeit līdz tam dzīvojušo izdienējušo
rezervistu, kurus nu bija atkal iesaukuši. Eskadru komandēja admirālis Zinovijs
Rožestvenskis. Admirālis veiksmīgi organizēja tālo jūras pārgājienu apkārt
Eiropai, Āfrika un Āzijai… Bet viņš nebija pārliecināts, vai viņa kuģu tehniskā
atpalicība ļauj tos lietot nopietnākā kara darbībā? Arī pārējie jūrnieki bija
tālu no optimisma. Un tiešām, eskadra Japāņu jūrā pie Cusimas jūras šauruma 1905.gada 14.-15.maijā tika gandrīz pilnībā
iznīcināta. – No 14.333 krievu jūrniekiem 5015 gāja bojā, 6106 krita gūstā. Un,
no 38 tikai 3 kuģi ar 3,212 jūrniekiem (no kuriem 803 bijuši ievainoti) spēja pēc
kaujas sasniegt tuvāko Krievijas ostu. – Saprotams, ka šī katastrofa ļoti smagi
atbalsojās arī Latvijā. Te, taču, šī neveiksmīgā ekspedīcija tika organizēta.
Bez tam, arī sauszemes karā Krievija piedzīvoja neveiksmi pēc neveiksmes. – Un,
nonākt šādos bruņotos spēkos?!
Pēc šīs katastrofas pat patriotiskā Krievijas prese rakstīja, viss noticis pirmām kārtām ir tādēļ, šīs valsts militārajā
dienestā patstāvīgi domājošos cilvēkus neuzskata par vērtību. Militārā birokrātija
izvirza vispirms vājas gribas ļaudis. Tā, stipras gribas cilvēki, kurus šeit
uzskata par neērtiem “nemiera cēlājiem” neizvēlas militāro dienestu vai arī
tiecas to atstāt. - Var sacīt, ka pie pēdējiem piederējis arī Sproģis. Un arī
viņš izšķīrās – no Krievijas “kara mašīnas” turēties iespējami tālāk.
Izvairīties no kara klausības varēja, bet tas prasīja naudu
“kukuļiem”. Par nožēlu, Paula ģimene nebija tik turīga. Un viņš nolēma - slepeni
atstāt valsti. Vācijas robeža, Prūsija, tolaik nebija no Pauļa dzimtās pilsētas
pārāk tālu. Tātad, viss bija ne pārāk grūti izdarāms.
Bēglis Vācijā nonāca
bez dokumentiem. Jo Krievijā viņam pase vēl nepienācās. Un tas tūdaļ radīja
problēmas. Pasi atteicās izsniegt arī Krievijas konsuls Hamburgā. Viņš pamatoja
atteikumu ar to, ka Sproģis ir pasludināms par dezertieri. Taču arī te tika
atrasts risinājums. Kādā diezgan aizdomīgā Hamburgas krogā paziņas jūrnieki
ieteica kādu dokumentu vienkārši nopirkt. Un drīz tāda iespēja gadījās. Tiesa,
nopirkto dokumentu nācās pašam labot. Jo, ne jau velti tā līdzšinējais
īpašnieks Fred Kebel bija gatavs to lēti pārdot. Tā pazuda Paulis Sproģis un
radās Freds Rebels (Freds Rebell). – Izvērtējot notikušā ētisko pusi Sproģis
grāmatas angļu variantā izsakās: “Papīram ir papīra vērtība. Būtisks ir cilvēks,
un būtisks ir darbs. Bet, ja valdīšana ir tik traka, ka neļauj cilvēkam “bez
papīriem” strādāt… Tad šī nesaprātīgā vara, tāpat kā Jūs viņas rīcības
rezultātā, pavisam noteikti dara kaut ko - ne pārāk labu.”
AUSTRĀLIJA.
Uzrādot jauniegūto dokumentu Sproģis-Rebels Hamburgā izņēma
jūrnieka apliecību un sāka strādāt uz kuģiem. Vispirms, par ogļu piegādātāju
“trimeri”, vēlāk tika paaugstināts par kurinātāju. Apmetās Anglijā, jo tur
pārāk bieži dokumentus neprasīja. Tad sataupījis 16 mārciņas, 1910. gadā viņš
nolēma doties uz Austrāliju. Šī tālā zeme tolaik likās pievilcīga daudziem
laimes meklētājiem no Eiropas.
Naudas nebijis daudz. Tādēļ uz piemērota kuģa uzlavījies par
“zaķi”. Iznācis no slēptuves tikai patālu jūrā. Ar to ļoti pārsteidzis kuģa vecāko
mehāniķi, kuram bijis dikti grūti noticēt – ka bez kuģa ļaužu ziņas ir iespējams
tik labi noslēpties, lai komanda neatrastu. Bet uz kuģa ogļu piegādātājs bija
vajadzīgs. Tāpēc ar tālāko ceļojumu līdz Sidnejai problēmu nebijis. Vienīgi tā,
ka šajā reisā viņš bija vienīgais no pusotra desmita “zaķu”, kam bija izdevies
palikt nepamanītam… Tad pārējie kuģinieki viņu iesaukuši par - “ķēniņu
Neptūnu”. Jo oficiāli viņš bija uzkāpis uz klāja - tālu no katras cietzemes.
Nonācis šādā veidā Austrālijā, Freds Rebels vispirms
strādāju uz dzelzceļa, bet pēc pāris gadiem iegādājās nelielu fermu. Tās
iekopšana gan prasīja ne tikai darbu, bet arī līdzekļus. Tādēļ tās īpašniekam
nācās piestrādāt arī tuvējā kokzāģētavā un pie koku ciršanas. - Vienlaikus viņš
sāka sarakstīties ar kādu pievilcīgu zemnieku meiteni Emīliju Krūmiņu, jeb
“Loniju”, kas dzīvoja Latvijā pierīgā. Jaunkundze bija gatava doties pie Pauļa
uz Austrāliju. Bet sākās I Pasaules karš, un viņas ceļojums izvērtās ļoti
sarežģīts, tāls un grūts.
Beidzot, 1915.gada beigās viņa tomēr beidzot ieradās
Austrālijā, Frīmentlas ostā. Un 1916. gada 4.janvārī viņi salaulājušies
netālajā Bridžtaunā. ( Tiesa, pēc Melburnas universitātes 1988.g. izdotās
“Austrālijas biogrāfiskās vārdnīcas” 11. sējuma 345.-346. lpp. datiem, kur
publicēts burātājam veltīts šķirklis, laulības notikušas tā paša gada 4. jūlijā.
Tomēr, pārējie dati liek domāt, ka enciklopēdija šoreiz būs kļūdījusies.) -
Diemžēl, tūdaļ jāteic, ka nedz fermai, nedz šai laulībai nebija lemta nākotne.
– Vēlāk Sproģis rakstīs, ka iespējams tas tādēļ, ka viņa ārkārtīgi skaistajai
līgavai tālajā ceļā bijis jāpārdzīvo ļoti daudz grūtību. Viņa ieradās
Austrālijā jau ar cita vīrieša dēlēnu zem sirds. Un arī, kad viņi apprecējušies
- savu bērnu tiem nebijis, ar saimniekošanu gājis grūti, vīrs pārāk daudz bijis
spiests piepelnīties ārpus mājas. Un tas viss kopumā neveicinājis saprašanos
laulāto starpā. - Varbūt arī tā? Bet varbūt šeit atmiņu autors vienkārši
joprojām cenšas būt galants kavalieris. Jo tomēr arī izjukušas laulības kādreiz
ir sastāvējušas ne tikai no nepatīkamā, bet arī no labā…
Tā vai citādi, bet pēc astoņu gadu kopīgas saimniekošanas
ģimene fermu 1925.gadā pārdeva, lai pārceltos uz Frīmentlas pilsētiņu, bet
vēlāk arī uz Rietumu Austrālijas lielāko pilsētu Pertu. Šeit 1928. gadā sieva
iesniedz laulības šķiršanas prasību, jo skaistajai latvietei bija radušās
jaunas jūtas. Šķiršanās process un mantas sadale esot bijusi ļoti nepatīkama.
Taču neskatoties uz visu Sproģis nezaudēja dūšu. Viņš šeit labi
pelnīja. Vispirms strādāja rūpnīcā par galdnieku. Vēlāk kopā ar kompanjonu sāka
ražot ierīces mitruma noteikšanai sienās.
Pēc kāda laika atrada arī
jaunu draudzeni. Tā bija kāda veikaliņa pārdevēja, austrāliešu meitene
Elaine. Attiecības gan nebijušas ilgas, taču to saraušana – ļoti sāpīga… Un pēc
vēl arī šīs neveiksmes personīgajā dzīvē Sproģis nolēma pārcelties uz Austrālijas
Autrumkrasta pilsētu Sidneju (Sydney), lai tirgotu tur jau pieminētās pašu
ražotās ierīces.
Jaunajā dzīves vietā sākotnēji veicies tīri labi. Bez tam uzņēmējs
šeit sev gluži negaidot bija sācis aizrauties ar sportu un filozofiju. Kā vēlāk
viņš rakstīs - vēlējies izveidot sevi par tādu personību, kāda viņa neseno
draudzeni Elainu tomēr būtu varējusi ieinteresēt. Arī bizness plaucis, jo
celtniecības uzņēmumos pieminētajām ierīcēm bijis noiets.
Taču tad uznāca trīsdesmito gadu pasaules lielā ekonomiskā
krīze! Tā sagrāva arī Sidnejas celtniecības nozari un līdzi tai – arī Sproģa
biznesu. Miljoniem austrāliešu tas nozīmēja galu visam pierastajam, daudziem
tūkstošiem – arī labprātīgu došanos nāvē. Bet ne šim mierīgajam latvietim…
Tiesa, arī viņš aizstaigājis līdz Sidnejas pašnāvnieku
iecienītajai Gepa klintij jūras krastā. Taču atnāca atpakaļ. Palīdzēja šī
cilvēka filozofiskais pasaules redzējums un romantiskā avantūrista gars. Vēlāk
viņš rakstīs: “Biju ciešāk ieskatījies sejā mūžībai…. Bet sapratu, ka lēciens no
klints ir ļoti maza varonība un ļoti liela gļēvulība. Ļoti maza varonība tāpēc,
ka šis solis prasa visas gribas koncentrāciju, bet tikai uz īsu brīdi. Ļoti
liela gļēvulība tāpēc, ka [pēc būtības] tā ir paniska bēgšana no dzīves
grūtībām. Īstu varonību parāda vienīgi tas, kas skatās briesmām acīs nevis īsu
acu mirkli, bet – dienām, nedēļām, jā, pat gadiem ilgi. Un no savas dvēseles
mokām izbēgt var vienīgi tas, kas grūtā cīņā pārvar tās, nevis tas, kas savā
mazdūšībā un mīkstčaulībā iznīcina sevi!”
Bez tam, kaut kā, kaut sevis paša acīs, negribējās zaudēt
stipra cilvēka seju… Tāda cilvēka, kurš skaistajai Elainai varbūt tomēr kādreiz
varētu šķist patīkams?!
*
Ja nav paveicies Austrālijā, kāpēc neizmēģināt laimi visu
pasaules laimes meklētāju “mekā” - Amerikā? - Tiesa, vizīte pie ASV konsula
neko nedeva. Katru gadu valstī ieceļot ļaujot zināmam personu daudzumam. Tādēļ
esot jāgaida rindā vairākus gadus!
Bet, vai šādi noteikumi bija pieņemami pašam ”ķēniņam
Neptūnam”, cilvēkam kurš bija pieradis
problēmas risināt, drosmīgi apejot visus traucējošos administratīvos lēmumus un rīkojumus? – Ja nav
iespējams nonākt ASV caur sūtniecību kā
oficiālam emigrantam, tad jāmeklē cits ceļš! Un Sproģim radās doma. Savulaik
žurnālā “National Geographic Magazine” bija lasīts par amerikāni Hariju Pidžonu
(Harry Pidgeon), kurš paša būvētā jahtā bija apbraucis apkārt pasaulei. Kādēļ ko
līdzīgu nevarētu izdarīt agrākais jūrnieks Freds Rebels? Un šķiet, Amerikā ciena
drosmīgos! - Tātad – uz priekšu!
Atvadoties no ASV konsula apmeklētājs saka: “Ļoti žēl, ka
Jūs man nevarējāt palīdzēt. Bet varu Jums pasacīt, ka jau tuvākā nākotnē es
būšu Savienotās Valstīs un palikšu tur tik ilgi - cik ilgi man patiks.”
Sproģis atrod pagaidu darbu kādā ārpilsētas viesnīcā. Tad
citu – celtniecībā. Un sāk gatavoties ceļam.
Naudas nav daudz. Tādēļ ceļojumam tiek iegādāta un nedaudz
pārbūvēta neliela okeānam piemērota jahtiņa. Tādas Sidnejas vidusslānis pirms
krīzes laikos bija iecienījis nedēļas nogales izbraukumiem un vietēja rakstura ātruma
sacensībām. Jaunajam mērķim, tai gan nācās divkāršot brangu skaitu, pievienot
svērtni (švertu), kā arī palielināt buru platību. Tāpat tā kā laivai nebija
kajītes, to aizstāja ar audekla nojumi. Bet Sproģa “zelta rokas” un kāds
nejauši gadījies palīgs, kurš bija gatavs palīdzēt par velti - paveica visu. Pēc
pārbūvēšanas jahtu nosauca par “Elaini”.
Pārtika un ūdens tika
iegādāti 6 mēnešiem, ņemot tikai lētus produktus kam nedraudēja bojāšanās. To drošai
glabāšanai ceļojuma laikā sameklēja agrāk nelietotas petrolejas kannas ar
aizskrūvējamiem vākiem. Ēdiena gatavošanai tika paredzēts prīmuss.
Sproģis bija daudz braucis uz kuģiem. Taču navigāciju
nepārzināja. Nu bija pienācis laiks doties uz publisko bibliotēku un sākt to
studēt. Tāpat bibliotēkā no kāda veca ekonomikas atlanta tika nokopētas arī vairākas
kartes. Vēlāk ar tām būs problēma, jo, kad atlass iznāca, daudzas salas
vienkārši nebija vēl atklātas. Un vēl, kādā bodītē gadījies nopirkt 70 gadus
vecu Bowditcha (autors) navigācijas grāmatu.
Navigācijas ierīces ceļotājs pagatavoja pats. Par tām viņš vēlāk
rakstīs: “Laivas kustības ātruma mērīšanai nepieciešamo lagu izgatavoju no kāda
slotas kāta, piestiprinādams tam alumīnija spārnus ar tādu aprēķinu, lai tas
izdarītu vienu pilnu apgriezienu ik pēc 12 angļu coļļu liela atstatuma. Kā
indikatoru pielāgoju mazu pulksteni, kuru noregulēju tā, lai katra minūte
rādītu laivas noietu nautisko jūdzi. Ja ņēmu vērā instrumentam piemītošo
nokavējumu, apmēram 20%, tad varēju uz to diezgan droši paļauties. - Kompass
bija apmēram pusotras collas caurmērā, kādus parasti lieto tūristi un skauti.
Kompasu iekabināju misiņa kārbiņā un jāatzīst, ka atskaitot dažus gadījumus,
kad tajā bija iekļuvis sāļais jūras ūdens un adatiņa sāka lipt pie stikla,
kompass izrādījās maniem nolūkiem un vajadzībām pilnīgi pietiekošs. - Mans
sekstants turpretim bija īsts “meistardarbs”. To izgatavoju no dzelzs stīpas,
kurā iestiprināju mazu tālskatu, kādu mēdz lietot skolnieki. Tam pielāgoju
pāris gludas nerūsējoša tērauda plāksnītes [izslīpētas no galda naža], kas bija
domātas kā reflektori. Beidzot vēl piestiprināju visam tam veca zāģa daļu, izmantojot
to kā skalu nodalījumu iezīmēšanai. Pagāja vairāk kā nedēļa, kamēr dabūju visu
to pilnīgā kārtībā, jo darbs prasīja ārkārtīgu precizitāti… ”
Un 1931.gada 31.decembrī ceļojums varēja sākties.
|
Sproģis uz savas jahtas, apvāks viņa grāmatas 1948. gada franču izdevumam |
PĀRI OKEĀNAM.
Pirmais ceļa posms bija paredzēts no Sidnejas uz Oklendi Jaunzēlandē.
Taču vējš laivu konsekventi virzīja vairāk uz Ziemeļiem. Tādēļ burātājs izlēma
Jaunzēlandes apmeklējumu no sava ceļojuma dienas kārtības svītrot. Un doties pa
tiešo uz Lielbritānijai piederošajām Fidži salām.
Tās sasniedza pēc vairāk kā četrdesmit dienām. Un vispirms Sproģis
piestāja mazajā Janutas (Yanjuju) saliņā. Tā atrodas 35 jūdzes no arhipelāga nelielās
galvaspilsētas Suvas, Fidži salā. Bet vēlāk ceļotājs devās uz Suvu.
Laiva šajā pirmajā ceļa posmā sevi parādīja ļoti labi. Tā
vairākkārt veiksmīgi pārcieta vētras. Tiesa, laivas priekšgalā gadījās sūce, taču
burātājs to veiksmīgi aizlāpīja ar asfaltu. Bija arī citas problēmas, taču, tās
visas tika veiksmīgi atrisinātas. Pat, kad apstājās abi ceļotāja pulksteņi,
Sproģis tos pamanījās izjaukt un salabot.
Pats viņš par šo ceļa posmu rakstīja: “Manās asinīs pamodās
kaut kas radniecīgs senajiem drošsirdīgajiem jūras braucējiem vikingiem vai
mūsu pašu Kursas dēliem. Vētras sāka
mani sajūsmināt. Lai cik briesmīgi trakoja jūra, - kamēr vien mana laiva
virzījās uz priekšu, es biju apmierināts. (…) Gandrīz veselu nedēļu [šajā ceļā]
vēja virziens un stiprums bija tik noteikts un nemainīgs, ka nevajadzēja
pieskarties ne stūrei, ne burām. Laiks [visumā] bija tik jauks kā kādā
izpriecas braucienā. Un, bij tīri žēl, ka esmu savā ceļojumā viens. Tomēr
negarlaikojos. Viļņojošais okeāns, jūras putni un zivis saistīja manu uzmanību.
Bez tam ļoti bieži biju aizņemts ar lasīšanu vai rakstīšanu, vai kāda priekšmeta
pētīšanu. –Vislabāk šajā vientulībā man patika nopietnas studijas, zinātniski
darbi un Longfelo dzeja. (Henry Wadsworth
Longfellow –19.gs. ASV dzejnieks, romantiķis)” - Nedaudz skumdinājis
vienīgi, ka ceļojumā līdzi paņemtā mandolīna drīz diemžēl bija jāizmet pāri
bortam. Mitrums to bija galīgi sabojājis.
Suvā, pēc iebraukšanas formalitāšu nokārtošanas, ceļotājam
uz ielas pienāca klāt vietējās avīzītes redaktors. Un, jau nākamajā dienā Freds
Rebels pamodās slavens. Par notikušo viņš raksta: “Sapīcis lūkojos uz
ziņkārīgajiem, kas ieplestām acīm apstāja manu laivu. Ielās nevarēju nekur
glābties no ziņkārīgiem skatiem, kas man visur sekoja, it kā es būtu baltais
zilonis. Drīz vien apnika atbildēt uz vieniem un tiem pašiem jautājumiem, ko
nācās dzirdēt. Bet šai negaidītai popularitātei bija arī savas pozitīvās sekas.
[…] Patīkami bija tas, ka no visām pusēm man piedāvāja palīdzību visādos
veidos. Bet vispatīkamākais, bez šaubām, bija tas, ka tā iedraudzējos ar
daudziem patiešām jaukiem cilvēkiem.” - “Ziņas par manu ierašanos no
Austrālijas bija sasniegušas pat Jaunzēlandi. Kāda dāma man no turienes
atsūtīja garu dzejoli, kurā bija apdzejots viss mans ceļojums.” –
Bija arī praktiskāka palīdzība. Suvas skautu priekšnieks
Raiss, piemēram, palīdzēja ar visu laivas remontam nepieciešamo. Tas bija ļoti
būtiski… Jo, laivai pret rifu bija bojāts “šverts” (ievelkamais ķīlis). Vajadzēja
jaunu. Tāpat bija jāpagādā jauna takelāža. Bez tam laiva prasījās no jauna
krāsojama. Un ļoti būtiski, ceļotāja ērtībai, audekla nojumes vietā tika
izveidota pilnvērtīga telts. Bija arī citi darāmi darbi. – Bez tam vajadzēja
papildināt jahtas krājumus. Un šeit ļoti
izlīdzēja, kāds vietējo iedzimto virsaitis - Ratu Bulā. Viņš pilsētā darbojās
kā gids tūristiem un bija izcils salas un vietējo apstākļu pazinējs. Uzzinot
par ierobežotajiem līdzekļiem, viņš ieteica Sproģim vislabākās iepirkšanās
vietas. Tāpat daudz palīdzējis vietējais misionārs – Māstera kungs. Savukārt, citi
labvēļi uzdāvināja ceļotākam jaunu - kompasu, barometru, īstu jūras karšu
komplektu, un sanesa kaudzi pārtikas - ceļam.
Bija vēl kāda lieta izdarāma. – Sproģis atkal bija devies
ceļā bez pases. Tādēļ burātājs to uzrakstīja un izdeva sev pats 1932.gada 3.
martā. (Un šis dokuments vēlāk tika pieņemts, reģistrēts visu salu ostās.) Bez
tam, neizticis šai salā arī bez īslaicīgām “sirdslietām”. - Tā pagāja 7
nedēļas. Beidzot, 1932.gada 20. aprīlī, jahta daudzo jauniegūto draugu pavadīta
varēja doties tālākā ceļā.
Pēc nedēļas, nelielam remontam, nācās pieturēt nelielajā
Naitaubas salā (Naitambu). Šeit burātāju
laipni uzņēma vietējā vācu plantatora un visas šīs saliņas īpašnieka Heninga
ģimene. Desmit dienas pagāja - remontējot laivu, nedaudz piepalīdzot
plantatoram, atpūšoties un tad atkal ceļā.
Nākamā pieturvieta – Apijas osta britiem piederošajā Savajas
salā, Samoa salu arhipelāgā. Šeit ceļotājs apmeklē slavenā angļu rakstnieka
Stīvensona kapu un pēc skolu direktora Rideforda lūguma – arī paviesojas visās šejienes
skolās, stāstot audzēkņiem par savu ceļojumu. Bieži ciemojas arī vietējās
iedzimto virsaites, tīrasiņu samoietes, Leofas Semeunuāfas Tuisilas mājās, kur
uzzin sev ļoti daudz jauna par šejienes kultūru un salas vēsturi. Virsaite ir
slavenā šīs salas virsaiša Semenenuāfa mazmeita. Bez tam 46 gadus vecais burātājs iegūt daudz jaunu
draugu un pat pamanās pilnīgi platoniski samīlēties vēl kādā samoiešu skaistulē.
- Vārdu sakot – iespaidu, piedzīvojumu
un pārdzīvojumu sešās salā pavadītajās nedēļās netrūkst.
Un vēl, šeit gluži negaidot gadījās sastapt tautieti – L.Atvaru. Šis latvietis jau vairāk kā
divdesmit gadus dzīvojis šajā salā. No sākuma bijis ceļu departamenta uzraugs.
Vēlāk iegādājies nelielu plantāciju un apprecējis vietējo iedzimto. Ģimenē divas
meitas – Anniņa un Grietiņa. Tālajā zemes malā tautietis nodarbojās ar kakao
audzēšanu. Šeit viņam neiet slikti. Un tomēr, dzimtenē viņam palikušas divas
māsas, par kurām nav nekādu ziņu. Viņš bieži domā par tām. Un kā ikviens ilgstošais
emigrants tautietis ļoti ilgojās pēc dzimtenes. Sapņo kādreiz atgriezties Latvijā
un vismaz vienu meitu uzaudzināt latviskā vidē. Taču, Sproģim rodas iespaids –
ka tie ir un arī paliks tikai sapņi.
Visbeidzot 1932.gada 16.jūnijā “Elaine” atkal dodas ceļā!
25. Jūnijā tā sasniedz kādu atolu Jaunzēlandei piederošajā
Kuka salu grupā. Vietējie iedzīvotāji šo un tuvējās salas saukuši par Briesmu
salām. Tā bija neliela salu grupiņa, kurā visā pavisam dzīvoja tikai kādi 300
iedzīvotāji. Saliņas varēja palepoties tikai ar savām palmu birzīm un kopru.
Visu varu nelielajā Briesmu salu arhipelāgā pārstāvēja viens cilvēks, kāds
iezemietis Džefrijs Henrijs. Viņš bija savulaik Jaunzēlandē pedagoģisko
izglītību guvis skolotājs. Taču vienlaikus salās viņš pildīja - valdības pārstāvja, pasta ierēdņa,
tiesneša, ostas pārziņa, sanitārā uzrauga, muitas ierēdņa un visus citus valdības
amatus. - Viņš arī uzņēma Sproģi pie sevis. Ļoti viesmīlīgs bija arī vietējais
“baltais” tirgotājs Parčs. Abi viņi un viņu iezemiešu dzīves biedres bija nedaudzie
eiropejiski izglītotie ļaudis šajās salās. Un viņi visi bija ļoti priecīgi
redzēt “jaunu seju” savās mājās. – Taču, visam labajam reiz pienāk gals. Pagāja
11 dienas, un pienāca laiks doties tālāk. Tā 7. jūlija rītā ceļotājs atstāja
“Briesmu salas”, lai dotos tālāk - Zālamanu salu virzienā. Priekšā, bija
apmēram 1000 jūras jūdžu.
Šis ceļa posms izvērtās arī visai grūts. Stipra vēja gan nebija.
Taču ceļojums bezgalīgajā ūdens plašumā prasīja ļoti precīzus navigācijas aprēķinus.
Un arī vējš palaikam lika stipri vien novirzīties no uzņemtā kursa. Beidzot izdevās sasniegt nelielo Ziemas svētku
salu.
Sala piederēja kādai kopras kompānijai. Te audzināja palmas.
Un ik pa laikam šeit ieradās kuģis pēc kopras. Tas atveda arī visu salenieku
dzīvei nepieciešamo. Bet saimniekoja šeit salas pārvaldnieks francūzis Pols Ružjē
(Paul Rougier) ar kundzi. Viņi un viņu dēlēns arī bija vienīgie “baltie” salā. Pārējie
salas iedzīvotāji bija, kāds simts strādnieku, kas bija salīgti Tahiti. Strādniekus
parasti līga uz diviem gadiem, bet daudzi šeit strādāja jau trešo termiņu. – Ružjē uzņēma ceļotāju
ļoti laipni. Uz laiku, kuru tas pavadīs salā, tam piešķīra pat atsevišķu
namiņu. Bet tālākam ceļam pārvaldnieks padotajiem lika sagatavot prāvus - konservētas
vietējo medījumu gaļas un arī citas pārtikas krājumus.
Sproģis rakstīja: “Nebiju paspējis izteikt kādu vēlēšanos,
kad tā jau ar vislielāko sirsnību un laipnību bija izpildīta. Viesmīlīgais
salas pārvaldnieks bija licis arī izcelt krastā manu laivu un nokrāsot to
viscaur par jaunu. Viņš piedāvāja man jaunas buras un pat ārborta palīgmotoru.
No tā, principa dēļ, tomēr atsacījos. Jo, ja jau tiktāl biju nobraucis bez
palīgmotora, tad gribēju iztikt bez tā līdz galam. – Tāpat Pols Ružjē deva arī
dažus labus padomus sakarā ar iebraukšanu ASV. Birokrātiskās problēmas šajā
valstī viņam nebija svešas. (Tikai vēlāk Sproģis uzzināja, ka viņa viesmīlīgais
nama tēvs bijis arī miljonārs un pazīstams gleznotājs.) – Beidzot, 25.augusta
rītā “Elaine” startēja uz 1200 jūdžu attālo Honolulu Havaju salās.
Jaunais ceļa posms nāca ar jaunām problēmām. - Pirmkārt,
izrādījās ka paštaisītā laga ir jūras ūdenī galīgi jau sarūsējusi. Uz to vairs
paļauties nevarēja. Bez tam, pie ekvatora jahta nonāca tropisko lietus gāžu joslā.
Lietu pavadīja bezvējš, kas mijās ar pēkšņām stipra vēja brāzmām. Tas prasīja vairākas
diennaktis nepārtraukti uzmanīt buras. Tomēr beidzot arī šī josla palika aiz
muguras, un iegriezās ceļa vējš. – Un 18. septembrī “Elaine”
ienāca ASV piederošo Havaju salu galvaspilsētas Honolulu ostā.
Sākotnēji lielajā ostā mazajai jahtiņai nepievērsa nekādas
uzmanības. Tikai, kad ar karantēnas karodziņu mastā tā jau kuģoja pa ostas
ūdeņiem, kāds ierēdnis no garāmbraucošas motorlaivas apjautājās – Jūs no
kurienes? Un saņēmis atbildi, steigšus norādījis karantīnas piestātni, kur
visas formalitātes nokārtojamas. Pēc tam sekoja jau parastais – reportieri,
fotogrāfi, kinohronika, ziņkārīgie.
Sproģis raksta: “Mans brauciens pāri Klusajam okeānam bija
modinājis Honolulu pilsētas iedzīvotājos dzīvu interesi. Īsi pirms manas
ierašanās Havaju salās daži jauni uzņēmīgi cilvēki arī bija gatavojušies
sarīkot līdzīgu braucienu, dodoties no Honolulu uz Savienotām Valstīm.
Braucienam viņi bija gribējuši izlietot šim nolūkam speciāli sagatavotu kanū
laivu un sasniegt Savienotās valstis vai nu tikai ar airiem vai arī ņemot
palīgā a buras. Bij domāts, ka braucējus pavadīs moderns tvaikonis, kas briesmu
brīdī kanū laivai varētu sniegt palīdzību. Tāpat bija nodomāts par brauciena
gaitu ziņot no tvaikoņa pa radio Amerikas laikrakstiem. Brauciens visiem šķita
sensacionāls. Bet kad pēkšņi Honolulu ostā ierados savā mazajā laivā es un
kļuva zināms, ka šajā pat laivā, bez kādiem pavadoņiem, es gribu doties tālāk
uz Ameriku, interese par braucienu kanū laivā, tvaikoņa pavadībā, strauji
atslāba, un viss amerikāņu nodoms izjuka.”
Par latviešu burātāja ceļojumu ļoti interesējušies salas jaunieši.
Tāpēc salā pavadītajā laikā viņš tika aicināts noturēt priekšlasījumus kādā
ducī skolu, vairākos klubos un baznīcās. Ceļotājs arī atceras: “Daži vietējie
sportisti bija tā aizrāvušies no maniem piedzīvojumiem, ka bij izšķīrušies bez
lielas vilcināšanās izmēģināt roku okeāna braucienā, par savu ceļa mērķi
izraugoties dienvidu salas. Pāris jaunekļu bija devušies ceļā mazā sporta
laiviņā bez jūras kartes un dzeramā ūdens krājumiem, apgādājuši vienīgi pārtiku
kādai nedēļai. Vienā ziņā gan viņi bij nodrošinājuši sevi labāk par mani: tie
bij paņēmuši līdz kādu jaunu dāmu un trīs lielas pakas cigarešu. Dodoties
ceļojumā, viņu lielākās rūpes bijušas, vai līdzi paņemtie cigarešu krājumi
nebūšot par maziem. – Protams šis ceļojums bija beidzies diezgan bēdīgi, bet
arī samērā laimīgi. Jaunie tālbraucēji ļoti drīz smagi saslimuši ar jūras
slimību, un tā piespiedusi viņus doties atpakaļ. Tuvojoties krastam, jaunieši
plīstošos viļņos uzdrāzušies uz klintīm, kur bangas laiviņu sadragājušas, bet
paši braucēji tomēr bij izglābti.”
Paralēli bijusi iespēja daudz uzzināt arī par Honolulu
vēsturi. Salā pavadītajās piecās nedēļās Sproģis bijis biežs viesis vietējā
muzejā, un pat sadraudzējies ar muzeja pārzini Briana kungu. Īpaši Sproģi šeit
interesējušas polinēziešu senās navigācijas ierīces.
Un, vēl viena liela veiksme! - Atkal izdevās atrast
projektam atbalstītāju. Šoreiz tas ir Honolulu pilsētas parku un sporta laukumu
pārzinis Pōlisona kungs. Sproģis raksta: “Viņš rūpējās par mani kā par vecu
draugu. Uz viņa ierosinājumu, manu laivu izcēla malā Ala Moanā (pilsētas parks),
kur to par jaunu pārkrāsoja un izlaboja, kas pēc garā brauciena izrādījās ļoti
nepieciešama lieta. Pōlisona kungs mani iepazīstināja arī ar daudziem kluba
biedriem, skolu darbiniekiem un daudziem citiem patīkamiem un interesantiem
cilvēkiem. Viņš pats dzīvoja Lanikai kalna nogāzē, kur viņa māja atgādināja
īstu ērgļa mītni. Šeit viņa ģimenē pavadīju daudzas neaizmirstamas stundas.”
|
Apvāks grāmatas 1964.gada angļu izdevumam. |
Lasot Sproģa grāmatu pakāpeniski nonāc pie slēdziena, ka viņa
peldlīdzekļa izvēle tik tālam ceļam tomēr nav bijusi pārāk veiksmīga. Ne velti
gandrīz katrā pieturvietā jahtai bijis vajadzīgs remonts. Ceļot ar tādu varēja
tikai tāds izdzīvošanas profesionālis kā Sproģis. Un tādēļ Sproģa sasniegums
nez vai kādreiz tiks pārspēts. – Un, to redzot jau pieminētais draugs piedāvājās
atpirkt “Elaini”. Jo, ja jau Sproģis devies ceļā ar vienu vienīgu mērķi –
nonākt Amerikā, tad par iegūto naudu viņš tagad varēs iegādāties tvaikoņa
biļeti un galā nonāks ar ērtībām, un bez mazākā riska. Pōlisons teicis: “Man
šķiet, savas spējas un drošsirdību jūs esat jau pietiekoši pierādījuši, braucot
savā nepiemērotā laivā visu līdzšinējo gabalu.” Taču, Sproģis atbildējis: “To
nu gan nē. Vispirms jau tāpēc nē, ka esmu izraudzījies visas šīs grūtības un
pūles kā vingrinājumu turpmāko dzīves grūtību pārvarēšanai. Otrkārt, nevaru
atteikties no sava ceļojuma tāpēc, ka cieši apņēmos izvest to līdz galam.
Atteikties no sava lēmuma, tas būtu priekš manis vienkārši ļoti bēdīgi. Šis
ceļojums ir arī manas dvēseles pārvērtējums.” – Un draugam nācās piekāpties!
Jāpiemin arī, ka viesmīlīgais nama tēvs nodarbojies arī ar politiku.
Bet Sproģim bija gadījies ierasties Honolulu tieši priekšvēlēšanu kampaņas
laikā. Tā ceļotājam jaunā pazīšanās deva iespēju labi iepazīt salu un apmeklēt
arī tās skaistākās vietas. Vēlāk viņš savā grāmatā tēlaini aprakstīs salas neparasto dabas bagātību.
Vienīgi par iezemiešu dzīvi atzīmēs: “Iedzimto apstākļi vispār trūcīgi. Priekš
daudziem gadiem, stāsta paši iedzimtie, salās esot ieradušies misionāri, kuriem
līdzi bijusi tikai bībele. Tagad iedzimtiem pašiem esot atlikusi vairs tikai
bībele. Visa viņu zeme drīz vien pārgājusi izveicīgu tirgotāju un blēdīgu
misionāru rokās. - Lai paglābtu iedzimtos no galīga posta un bojā ejas, valdība
rezervējusi iedzimtiem vienu salu un vēl dažus zemes gabalus, kas gan pa
lielākai daļai ir nabadzīga koraļu zeme, kura aug vienīgi pieticīgā kokosa
palma. Nav brīnums, ka šādos apstākļos iedzimto skaits krities uz 2% no salu iedzīvotāju
kopskaita.”
Beidzot jahta tika savesta kārtībā un ceļam vajadzīgie
krājumu papildināti. – 3.novembrī apmēram 60 draugu pavadīta jahta devās ceļā.
Pōlisona motorlaiva paņēma “Elaini” tauvā un izveda no ostas. Pēc tam tika
paceltas buras. Priekšā bija apmēram 2400 jūdžu garš ceļa posms.
Jūra kļuva brāzmaināka. Tāpat, ceļojot uz Ziemeļiem, klimats
kļuva arvien vēsāks. Sākās veselības problēmas. Iznāca pat diezgan smagi
saaukstēties. Taču daļēji glābis tas, ka šim ceļa posmam bijusi bagātīgi
sagādāta lasāmviela. Mierīgākos brīžos burātājs pabeidzis lasīt bībeli kā arī
Velsa “Vēstures pārskatu”. Lasītāju gan neapmierināja pēdējā autora izdarītie
slēdzieni.
Sproģis rakstīja: “Sekojot rakstnieka domu pavedienam, bij
jānāk pie slēdziena, ka tikai plāna civilizācijas kārtiņa sedz pirmatnējā
briesmoņa dabu. Kā senāk tā tagad cilvēks cīnās tikai dēļ varas un balstās šajā
cīņā uz brutālo spēku, viltību un varmācību. Un tikko viņš sasniedzis savas
varas augstumus, tikko viņa dziņas īsu brīdi bijušas apmierinātas, jauna vara
to satriec un nostumj pie malas, atbrīvojas vieta vienam no viņa sāncenšiem. – Drūms
un bez izredzēm ir [šī] evolucionista skats cilvēces nākotnē. Ja 50.000 gadu
laikā cilvēks morāliski nav spējis pacelties augstāk par haizivi vai tīģeri,
tad kādas cerības viņam var dot tālākā nākotne?! – Es nevarēju samierināties ar
Velsa tēlojumu un slēdzieniem. Ja cilvēks nebūtu nekas vairāk kā tas
varmācīgais, brutālais radījums, kāds viņš tēlojās Velsam, tad dzīve būtu tikai
drūma nejēdzība, un lēciens no Gepa klints būtu bijis vispareizākais visu
problēmu atrisinājums. Bet Velsa vērojumi un slēdzieni bij vienpusīgi un pavirši.
Cilvēkos tomēr mīt kaut kas vairāk nekā tas zvērs, ko vienīgi viņš visur
redzēja un vēroja. Un šis dievišķais, ko katrs cilvēks sevī nes, neiznīkst, bet
nemitīgi aug un veidojas. – Sava ceļojuma laikā biju mācījies saskatīt un mīlēt
dievišķā gara dzirksteli cilvēkos. Vientuļajās Okeānijas salās sastapu tik
daudzus sirds cilvēkus. Biju tiem pilnīgi svešs, bet visur atradu draudzīgi
pukstošas sirdis, palīdzīgas rokas. Vai tā bija “tikai plāna civilizācijas
kārtiņa”, kas šajos gadījumos izpaudās? Taču nē! Visur runāja dvēsele. […]”Mīli
savu tuvāko kā sevi pašu!” Vienalga, vai starp civilizētiem baltiem. Vai starp
krāsainiem Okeānijas salu iedzīvotājiem – visu sirdīs izskan šis aicinājums,
visu sirdīs mirdz šī ceļa rādītāja zvaigzne. Piedzīvojuši misionāri man
stāstīja, ka viņi nav sastapuši cilvēka, kas vienā vai otrā veidā neizjustu
sirdsapziņas tiesu par viņa darbiem. Un ja katra atsevišķa cilvēka dzīvē ir
sirdsapziņa, vai tad arī visas cilvēces vēsturē neizskan sirdsapziņas pārmetumi
un aicinājumi?!- Evolucionisti nevar atrast dzīvei jēgu. Bet katra mūsu doma,
katra izjūta, katra tieksme saka, ka jābūt dzīves jēgai.” – Šo pagaro citātu
varētu nosaukt par savdabīgu Pauļa Sproģa “deklarāciju”. Tā bija apliecinājums
ticībai daļiņai dieva, kas mīt katrā cilvēkā, un ticībai katra cilvēka liktenim
un arī misijai. Un šī ticība viņam palīdzēja arvien saglabāt “vēsu prātu”, un
pārvarēt pat vislielākās grūtības. – Varbūt, daļēji ar to būtu skaidrojama viņa
riskantā pasākuma laimīgais iznākums?
Bet ceļojums turpinās! - 10.decembrī gadījās iekļūt
viesuļvētrā, kas ilga četras dienas. Šī vētra gandrīz varēja kļūt liktenīga
mazajai laivai. Jo vienu brīdi tā pamatīgi piesmēlās ar ūdeni. Taču, visas
problēmas izdevās atrisināt. Un lai arī burātājs reizēm pieļāva kļūdas – viss beidzās laimīgi! Sekoja
mierīgāks laiks, kad varēja atpūsties. Pēc tam, pašā Ziemassvētku vakarā –
atkal vētra. Pašā Jaungada naktī – atkal.
Beidzot, 1933.gada 3.janvārī pie apvāršņa parādījās zeme. Tā
izrādījās San Nikola sala, kas atrodas 80 jūdzes uz dienvidiem no San Pedro.
Taču iestājas bezvējš, un tikai 8. janvārī jahtiņa beidzot ieslīdēja ostā.
Sproģis rezumēja: “Pārtikas krājumi bija vēl atlikuši vismaz
četriem mēnešiem, bet ūdens krājums – diviem mēnešiem. Laiva, ieskaitot visas
ierīces un remontus, bija izmaksājusi 125 dolārus. Ceļa izdevumi šajos 12
mēnešos sasniedza apmēram 100 dolārus. Kad biju jau ceļa galā, sapratu: Ja vēl
kādreiz dotos tādā ceļojumā pār jūru, tad katrā ziņā iegādātos laivu ar segtu
klāju un mazliet ērtāku un lielāku, nekā bija “Elaine”…”
AMĒRIKA.
Jūras ceļojums bija beidzies. Taču citi piedzīvojumi tikai
sākās.
Sproģis atceras: “Mana ierašanās bija izsaukusi pilsētā
veselu sensāciju. Priekš divām nedēļām laikraksti bija ziņojuši, ka es decembra
vētrās gājis bojā. Laikrakstu reportieri tagad apstāja mani no visām pusēm. Un
bars ziņkārīgo centās dabūt visādas ziņas par maniem piedzīvojumiem. Ieradās
arī filmu operātori ar saviem aparātiem, lai uzņemtu mani chronikai. Kāds
džentelmenis sagādāja man gardus smieklus: “Esmu ieradies no Holivudas tieši Jūsu
dēļ,” viņš teica, “un jāsaka atklāti, ka emu vīlies. Biju cerējis redzēt īstu
veca jūras vilka tipu, bet redzu savā priekšā maigu un miermīlīgu cilvēku, kas
līdzīgs kuram katram citam mūsu pilsētā.”- “Tā nu tas ir” es atbildēju “tāds
tips, kādu Jūs cerējāt redzēt, varbūt, līdz šejienei nemaz nebūtu izkūlies.” – Kāds cits džentelmenis piedāvājās izvadāt mani
kopā ar manu laivu pa visām savienotajām Valstīm, lai es visās pilsētās
noturētu lekcijas par savu ceļojumu. Kad es šo priekšlikumu noraidīju, viņš
bija ļoti pārsteigts. ”
Bet naktī no 10. uz 11. janvāri San Pedro piedzīvoja dabas
katastrofu. Pilsētai pāri ar 80 jūdzēm stundā brāzās orkāns “santiāna”. Kad tas
beidzās – gan pilsētai, gan ostai bija nodarīti milzu postījumi. Kādas 30
jahtas, kuteri un liellaivas bija norautas no bojām un enkuriem. Un laimīgā
kārtā, tikai divi cilvēki - gājuši bojā. Sproģis tobrīd bija uz jahtas. Un lai arī
viņš savas laivas glābšanai nevarēja izdarīt daudz – laiva tomēr tika visai
laimīgi izvadīta krastā. Taču “Elainei” liktenīga izrādījās kāda liela amerikāņu
flotes motorlaiva, kas norauta no tauvām, ar matrožiem, bet sabojātu motoru
tika burtiski uzmesta jahtai virsū. Jahta vairs nebija labojama – borti
ielauzti, bugsprits nolauzts.
Sproģis sāka jahtā palikušā inventāra glābšanas darbus. Taču
šajā pašā dienā viņš tiek aizturēts. Tas notika, pēc ASV imigrācijas dienesta
ierēdņu rīkojuma – kā persona kura palikusi ilgāk valstī, kā tai atļauts.
Lēmums bija paradoksāls, jo viņš bija tikai nupat ieradies. Bez tam, vēl Honolulu
imigrācijas iestāžu izsniegtā atļauja ļāva viņam atrasties ASV 60 dienas. Un,
pat ja skaita kopā Sproģa ASV un Havaju salās pavadīto laiku – sanāca tikai 50
dienas. Taču viņš nonāca imigrācijas barakās. Šeit viņu sameklēja amerikāņu
burātājs Pidžons, kura ceļojums savulaik bija mudinājis doties riskantajā
ceļojumā arī Sproģi. Radusies situācija amerikāni ļoti pārsteidza.
|
Aktrise Frensisa Dī, par kuras romānu ar drosmīgo burātāju baumoja Holivudā. |
Sproģi atbrīvoja sakarā ar to ka ASV presē bija parādījušies
daudzi raksti par šādas rīcības absurdumu. Un arī tādēļ, ka daudzi pilsoņi par
šo jautājumu bija rakstījuši vēstules ASV Prezidentam. Bez tam Holivudas
scenāriju autors Makss Nuts kā ASV pilsonis bija apņēmies par Sproģi galvot. Savukārt
kāds vecs vientuļš jūrnieks, kas lielā mājā Losandželosas Wilmingtonā dzīvojis viens,
piedāvāja pie viņa apmesties. Tā, pārdevis kādam tautietim visu kas palicis
pāri no jahtas par 35 dolāriem Sproģis sāka jaunu dzīvi. Viņš raksta: “Atradu
Amerikas sabiedrībā ļoti laipnu un draudzīgu uzņemšanu. Nācās noturēt daudzus
priekšlasījumus par savu ceļojumu gan dažādos klubos, gan citās sanāksmēs.
Lielu uzmanību man veltīja prese, kas mani bija tā izcēlusi, ka pat gadu vēlāk
gandrīz katrs otrais cilvēks, ar kuru iepazinos, teica: “Ak jā, atminos. Daudz
lasīju par jums laikrakstos.” Vairāki jaunie paziņas centās iepazīstināt mani
ar pilsētas tuvāko un tālāko apkārtni. Izvadāja mani, starp citu, arī pa
“Paramounta” studijām Holivudā, kur iepazinos ar [leģendāro režisoru] Sesilu de Milu (Cecil B.
DeMille) un vairākiem slaveniem aktieriem. Te mani vairākkārt nofotografēja ar
daiļo aktrisi Frensisu Dī (Frances Dee) un citām zvaigznēm.” - Holivudā noderēja
ceļotāja zināšanas par jūru, kuģiem un jahtām. Tāpat, Sproģis daudz laika
pavadīja pilsētas bibliotēkās. Viņš uzvarēja tiesas procesā pret ASV jūras
spēkiem, kuru laiva tomēr “Elaini” bija sadragājusi - un saņēma kompensāciju.
Un vēl, ceļojuma laikā viņš bija kļuvis visai reliģiozs. Un
tagad bibliotēkās daudz lasīja filozofisiku un reliģisku literatūru, iepazinās
ar mistiķu, spiritistu un līdzīgu autoru darbiem. Rodas iespaids, ka mūžā veicis
daudz tāda, kas citiem cilvēkiem likās neiespējams, neskaitāmas reizes pārdzīvojis stihijas kataklizmas, Sproģis
bija nācis uz domām, par – Dieva radītās pasaules likumu neapstrīdamu
prioritāti, pār jebkuru cilvēku radīto pasauli, un tās rakstītām normām. - Vienīgi,
aizrāvies ar “transcedentālo”, viņš vairāk kā divos ar pusi gados tā arī nebija
parūpējies nokārtot savus dokumentus. Tādēļ, 1935.gada 8. oktobrī pie viņa
ieradās divi ASV imigrācijas dienesta ierēdņi, un paziņoja – ka tam dotas divas
stundas, lai savāktu savas lietas un sagatavotos izraidīšanai.
LATVIJĀ UN ATKAL CEĻĀ…
1935. gada 2. decembrī Paulis Sproģis ierodas Brēmenē, bet
divas dienas vēlāk – Rīgā. Tālāk bija ceļš līdz Ventspilij un tālāk uz Pilteni,
kur viņa vecāki bija iepirkuši lauku mājas. Vecāki viņu sagaida ar prieku.
Pārējie radi – piesardzīgi… - Latvijā Sproģis beidzot saņem oficiālu pasi –
dokumentu, bez kura bija pamanījies nodzīvot pusi mūža. Tāpat viņš izmanto atgriešanos
mājās, lai savas ceļojuma piezīmes pārvērstu grāmatas manuskriptā. Šī darba
acīmredzami īsināts rezultāts ierauga
dienasgaismu 1937.gadā Rīgas apgādā “Krīvs”. Grāmata
latviski iznāk ar nosaukumu “Pāri ōkeanam”. Taču, acīmredzot darbs pie
manuskripta vēl turpinājies, jo 1939.gadā Londonā un ASV angliski iznāk ceļojuma
apraksta pilnīgāka versija. Tās nosaukums ir “Escape to the Sea. The Adventures
of Fred Rebell who Sailed Single – handed in an Open Boat 9,000 Miles Across
the Pacific, Etc.”
Bet 1937.gada 28. jūlijā laikrakstā “Jaunākās Ziņas” ar
virsrakstu “Buru laiviņā dosies no Liepājas uz Austrāliju” parādās redakcijas raksts.
– “Ventspilnieks Pauls Sproģis (Freds Rebels) pēc 7 mēnešu darba pabeidzis savas 23 pēdu garās
buru laivas būvi. Ar šo laivu viņš tuvākajās dienās dosies divus gadus ilgā
ceļojumā pāri Atlantijas okeānam uz Austrāliju. Sproģis savu mazo laiviņu, ar
kuru nodomājis veikt ap 10.000 jūras jūdzes, nokristījis par “Selgu”. Vakar ar
zvejnieku piepalīdzību “Selgu” no Liepājas rajona zvejnieku kooperatīva laivu
būvētavas nogādāja ostā. Savā pirmā braucienā 1933.gadā Sproģis ar buru laiviņu
“Elaine” no Sidnejas, Austrālijā, šķērsojot okeānu, sasniedza Sanfrancisko
ostu, veikdams 14 mēnešos 8000 jūras jūdžu. Toreiz Sproģi, kas Austrālijā
saucies par Fredu Rebelu, cildināja visa pasaules prese. No Liepājas Sproģis
dosies uz Ķīli, un tad tālā uz kādu no Austrālijas ostām. Pa ceļam Sproģis grib
iepazīties ar Azoru salām un Rietumindiju. Sproģim pieteikušies arī vairāki
ceļa biedri, pat kāds norvēģis, bet okeāna braucējs ceļā grib doties viens.
Diviem ceļā arvien iznākot nesaskaņas. Sproģis ņem līdzi pārtiku vienam gadam. Buru
laivai ir 9 meti augsts masts. Sproģis pēc 30 gadu ilgas prombūtnes nodzīvojis
Latvijā pusotra gada. “Bez piedzīvojumiem nevaru dzīvot,” saka Sproģis. “Selgu”
tālajam pasaules ceļojumam Sproģis izbūvējis viens pats. Laiva sadalīta
vairākās daļās. Tajā ir pārtikas noliktava un guļamās un dzīvojamās telpas.” – Tas,
ka ziņa par Sproģa ceļojumu pirmā parādās vienā no Emīlijas Benjamiņas
laikrakstiem, liek domāt, ka ceļotājs varētu būt mēģinājis ieinteresēt viņu par
ceļojumu. Jo tas varētu nozīmēt arī diezgan bagātīgus honorārus, kādus par
“Atpūtā” publicējamām ceļojumu piezīmēm Benjamiņa bija gatava maksāt. Taču
vēlākais liek domāt, ka vienošanās netika panākta.
1937.gada 12. augustā laikraksts “Kurzemes Vārds” (Nr.179)
informē lasītājus - “Pauls Sproģis devies pasaules ceļojumā”: “Vakar no
Liepājas ostas devās divu gadu ilgā pasaules ceļojumā Pauls Sproģis (Freds
Rebels) savā pašbūvētā buru laivā “Selga”. Nebija neviena izvadītāja, jo
Sproģis tālo ceļu līdz Austrālijai sāka visā klusībā. Saņēmis no Liepājas ostas
valdes priekšnieka atļauju, nokārtojis formalitātes ar muitu un policiju, S. sēdās
“Selgā”, veikli pacēla buras un devās jūrā. – 7 mēnešus S. gatavoja buras,
laivu un tās inventāru. “Selga” izmaksāja bez darba Ls1000 un tik pat daudz
vajadzēs ceļa izdevumiem. Tālajam ceļojumam Sproģis nopietni sagatavojies. Pārtiku
– miltus, putraimus, kausētu sviestu, pupas, zirņus, medu, ievārījumu S. paņēma
līdzi gandrīz veselam gadam. Produkti visi sabērti cieši noslēgtās skārda mucās
un bundžās. Sproģis paņēma līdzi arī krietni daudz rauga., jo pēc S. receptes
uz “Primusa” ceļojuma laikā speciālā traukā ceps ieraudzētu maizi. Svaigus
augļus iegādāšoties, iegriežoties ostās. Ēdienus gatavošot uz “Primusa”. Bez
pārtikas līdzi paņēma lielu mucu ūdens. – Kajīti ierīkojis ļoti ērti. Ir arī
savs divlampiņu radio aparāts. Tas jūrā
aizdzenot garlaicību un bez tam iespējams saņemt meteoroloģiskās ziņas. – S. ved
līdzi arī dažādus makšķernieku piederumus. Pirmajā braucienā, kuru Sproģis
veicis 1 g. un 4 mēnešos, ceļā no Austrālijas uz Sanfrancisku, sastapis vietām
ļoti daudz zivju. Daudz lidojošo zivju saķēris bez makšķerēm. Naktī lidojot pa
gaisu, tās atsitoties burā un nokrītot uz laivas klāja. Lidojošās zivis esot
ļoti garšīgas. Sproģis Ziemassvētkos cer sasniegt Panamas kanālu. ”
Tā paša gada 17. oktobrī laikraksts “Gulbenes ziņas” informē
savus lasītājus, ka “Selga” jau sasniegusi Ķīles ostu Vācijā. Ceļotājs pēc
atpūtas gatavojas turpināt ceļu gar Anglijas, Francijas un Portugāles krastiem,
lai apbraucot Āfriku šķērsotu Indijas okeānu un tad sasniegtu Austrāliju. –
Salīdzinot divus iepriekšējos rakstus redzams, ceļotājs ir nolēmis mainīt
maršrutu. Viņš vairs nedomā doties no Eiropas tūdaļ pāri Atlantijai, lai caur
Panamas kanālu sasniegtu Austrāliju pa viņam jau labi pazīstamu maršrutu. Bet
tagad viņš plāno ceļot apkārt Āfrikai. – Iespējams, uz šādām domām viņš nācis
labāk iepazīstot brauciena maršrutā šajā gada laikā valdošos vējus un savas
jaunās laivas īpatnības.
Izskatās, ceļotājam neiet viegli, jo jau 9. novembrī
laikrakstā “Ventas Balss” (Nr.115) parādās informācija “Ventsplietis Fredis
Rebels – dienas varonis Anglijā.” Raksts sākas ar ziņu: “Vakardienas angļu
prese veltī daudz ievērības latvietim Fredim Rebeam, kas nelielā buru laiviņā
pilnīgi viens patlaban ir ceļā no Latvijas uz Austrāliju. Priekš pāris dienām Rebela
buru laiva atrasta izskalota malā Aldeburgas ostas tuvumā. Kad vietējie
iedzīvotāji to uzgājuši, tie pārsteigti pamanījuši, ka laivā cieši aizmidzis
guļ kāds cilvēks. Izrādījies, ka drošsirdīgais jūras braucējs bijis ārkārtīgi
noguris un aizmidzis tik cieši, ka nemaz nepamanījis savas laivas izsviešanu
krastā. Tikai pamodināts viņš dabūjis zināt, kas noticis. Angļu prese tagad
sniedz Rebela dzīves aprakstu….” (Runa ir par nelielo Aldeburgh – Anglijas
Dienvidaustrumu krastā.)
Nākamā ziņa par šo tēmu “Kurzemes Vārdā” tikai 22.decembrī.
Tā ir īsa: “Pasaules ceļotājs latvietis Pauls Sproģis (Freds Rebels) šinīs
dienās no Aldeburgas Anglijā, kur vētra Sproģi ar viņa buru laivu “Selga”
izsvieda krastā, devies tālāk. Laiva pilnīgā kārtībā. Sproģis ietur kursu uz
Azoru salām. Anglijā S. bij tā sadraudzējies ar iedzīvotājiem, ka tur pavadījis
divus mēnešus.” – Žurnālists sagatavojot informāciju ir vairākkārt kļūdījies.
Nepareizi rakstīts ceļotāja vārds un “vāciskots” Anglijas pilsētas nosaukums.
Tāpat, neko nezinot par aizkavēšanās iemesliem, atļāvies par to pazoboties.
Taču no šīs publikācijas redzams, ka nākamais šī ceļojuma posma mērķis bijušas Portugālei
piederošas Azoru salas - 1600 km uz rietumiem no Portugāles kontinentālās
daļas. Diemžēl sasniegt šo mērķi “Selgai” neizdevās.
Par notikušo un tā iemesliem, balstoties uz no Sproģa
saņemtām vēstulēm lasītājus informē atkal abi Kurzemes laikraksti. Laikrakstā
“Kurzemes vārds” (Nr.121) 1938.gada 31.
maijā parādās raksts “Sproģa brīnišķā izglābšanās.- Sproģis ceļojumu ar “Selgu”
pārtraucis un laivu pārdevis par 25 angļu mārciņām. – Sproģis ar jachtu grib
sasniegt Austrāliju.” Gandrīz vienlaicīgi “Ventas Balss” (Nr.60) 2.jūnijā publicē
rakstu “Baigi brīži uz “Selgas” Biskajas jūras līcī.”
No rakstiem izriet, ka 23 pēdu garā zvejnieku laiva, kas par
100 latiem nopirkta Liepājā no kāda zvejnieka un pārbūvēta: uzstādot 800
mārciņu betona ķīli, iebūvējot kajīti un uzliekot klāju - diemžēl nav
attaisnojusi uz to liktās cerības. Vēstulē Sproģis atzinis, ka viņš ir pieļāvis
kļūdu - dodoties ceļā ar “Selgu”. Lai
arī laivas buras bijušas pietiekami lielas, taču laivas konstrukcija nebijusi īsti
derīga tik tālai ceļošanai atklātā okeānā. Jau ceļa sākumā piekrastei būvētajai
laivai ir gadījies “niķoties”. Taču Biskajas līcī, kur plosās diezgan stipras
vētras, “Selga” apgāzta, lai arī buras bijušas nolaistas. Slēgtajā kajītē ir
sācis ieplūst ūdens, un situāciju glābis tikai tas, ka ķīlis ir šoreiz vēl
paguvis laivu “piecelt”. Vētra nerimusies, bet telpās bijis daudz ūdens un
pārtikas krājumi slapji. Tas licis griezties atpakaļ uz tuvāko Anglijas ostu.
Izvērtējot visu līdzšinējo šī ceļojuma pieredzi, Sproģis nolēmis ceļojumu pārtraukt. Jahtu pārdevis kādam vietējam
zvejniekam par 25 angļu mārciņām. No Liepājas, līdz katastrofas vietai Biskajas
līcī viņš bija nobraucis tikai apmēram 1900 jūdzes.
Naudas jaunai jahtai vairs nebijis. Tomēr, domu - atkal
redzēt Austrāliju, Sproģis nebija atmetis. - Galu galā viņš pievienojās kādai
ģimenei, kas ceļoja 50 pēdu garā jahtā “Reine d' Arvor”. Pēc citiem datiem, tas bijis par
jahtu pārbūvēts kādreizējs franču austeru zvejas kuģītis. Neskatoties uz visu, tas
tagad bijis labi aprīkots un tam pat bijis iebūvēts motors. Vienīgā problēma, burinieks
piederējis kādam Džersijas salas bijušajam “tomātu audzētājam” - H.Brahe. Un
lai arī uz šīs britu salas Lamanšā, Francijas piekrastē, vai katram
iedzīvotājam no mazām dienām pieder pa laivai, jūrnieks šis kungs nebija. Taču
tagad viņš bija nolēmis doties uz Austrāliju. Līdzi viņam brauca – sieva, divi
dēli un meita. Un viņam uz jahtas bijis nepieciešams pieredzējis burātājs. Tā nākamos
ceļojuma mēnešus Sproģis vienlaikus šeit ir – gan navigators, gan koks, gan
maizes cepējs, gan īpašnieka palīgs visās lietās. – Drīz jahta startējot no Džersijas salas, šķērsoja Atlantijas okeānu, izgāja caur Panamas
kanālu un tālāk esot piestājusi – Kanariju salās, Barbadosā, Panamā, Markīzu
salās, Tahiti, Samoā un Fidži. 1939.gada 15.decembrī ceļotāji ir sasnieguši
savu mērķi - Sidneju, Austrālijā.
Eiropā jau plosījās II Pasaules karš. Pārdrošo ceļotāju uz kādu laiku aizmirsa. Arī Latvijā bija svarīgākas lietas par kurām rakstīt. Bet, ja runājam par pašu ceļotāju, angļu
prese savulaik vēstīja, ka īsajā laikā - ko Sproģis pavadīja Latvijā, viņš
bija apbedījis māti. Bez tam, kara laikos pasta sakari strādā sliktāk. Turklāt, visai drīz Latvija tika okupēta. Tad vienu okupāciju nomainīja otra, un tad atkal... Un arī pēc kara, PSRS varas iestādes ar nepatiku raudzījās un
savu pilsoņu saraksti ar ārzemēm. Par šādiem kontaktiem PSRS pilsonis nereti
tika pat apcietināts un tiesāts. - Iespējams tādēļ ceļotāja saziņa ar Latviju
aprāvās.
Nedrīkst arī aizmirst, ka Sproģim bija jādomā - kā dzīvot
tālāk? Atgriezies Sidnejā viņš strādājis par galdnieku manekenu
rūpnīcā. Apmeties nelielā mājiņā Tempī priekšpilsētā. Un tagad, apgrozījies galvenokārt
angliskā vidē. Vēlāk viņš kļuvis par Sidnejas baptistu-piecdestmitnieku, jeb Pentakostu, angļu Vasarsvētku draudzes garīgo
sludinātāju. Rakstījis garīga satura rakstus. No savas kādreizējās slavas
nekādu labumu nav centies gūt. Un tie, kas pazinuši viņu mūža nogalē,
raksturo to kā vienkāršu, pieticīgu un pat nedaudz askētisku cilvēku.
Kādam
nejauši satiktam tautietim viņš 1955. gadā saka – “Esmu jau noguris no dzīves
gadu straujuma un dēkainības. Mana vienīgā vēlēšanās ir mierīgi pavadīt atlikušos
dzīves gadus”. Šajā pašā gadā viņš arī naturalizējas, un kļūst par Austrālijas
pilsoni.
Austrālijas latviešu aprindās viņš gandrīz nerādās. - 1967.gadā,
sakarā ar “Elaines ” ceļojumam veltītām publikācijām Austrālijas angļu presē, arī
laikraksts “Austrālijas Latvietis” vēlējies gūt interviju no slavenā tautieša.
Taču, kad 24.februāra numurā (Nr. 870) laikraksta redakcija aicina savus lasītājus rakstīt – vai
kāds nezina, kur ceļotājs tagad būtu sastopams, publikācijas neseko.
POST SCRIPTUM.
|
Sproģis uz savas jahtas. |
Par Sproģi raksta. – Neapstrīdami apdāvināts, pacifists,
piedzīvojumu meklētājs, sapņotājs, brīvs cilvēks, savrupa ceļa gājējs,
kristietis mistiķis, Vasarsvētku draudzes sludinātājs.. Drosmīgs un stiprs cilvēks,
bez pašapziņas trūkumā sakņota “teātra”, kurš nav baidījies arī pateikt, ka
kādreiz bijis vājš, pieļāvis kļūdas un palaikam bijis arī neveiksminieks.
Varbūt, nereti arī – sapņotājs,
patiesības un Dieva meklētājs. –
Taču man iepazīstoties ar šo neparasto likteni radies iespaids,
ka viņš vairāk tomēr ir bijis neparasti praktiski domājošs cilvēks, kas vienmēr
ļoti labi jutis klausītājus un konjuktūru. Atzīsim, ne katrs prastu apgādāt
savu ceļojumu sākot – no nekā. Ne katrs būtu savs cilvēks – gan šaubīgā krogā,
gan smalkā salonā. Ne katrs prastu katrā pasaules malā, katrā tālā salā atrast
sev sponsorus, atbalstītājus, atrisināt – pilnīgi ikkatru problēmu. Ne katrs spējīgs
uzrakstīt paliekošu grāmatu. Bet Sproģis visu to spējis, un visur bijis savējais.
Starp jūrniekiem – pats jūras valdnieks Neptūns; starp salu plantatoriem – labu
izglītību baudījis “baltais”; starp uzņēmējiem – drosmīgs bet ne pārdrošs avantūrists;
Holivudā – viņš grozās starp zvaigznēm; bet Rīgā, kur tobrīd cieņā ir mistika,
un valda Finks un līdzīgi ļaudis, rakstot atmiņas par ceļojumu – manuskriptā
parādās arī pa mistiskai notij. Brīžiem šķiet, ka viņa grāmata lasītājam
pastāsta vairāk, kā tās autors varētu būt vēlējies… Tomēr – vai tas tā? Mazliet paanalizējot gaisotni, kas valdījusi
ap šo diezgan neparasto cilvēku, saprotam, ka ceļotājs un joprojām pasaulē
izdodamās grāmatas autors - arvien bijis izcils psihologs. Visdrīzāk, tieši šis
talants viņu arvien mudinājis – “apiet sistēmu”. Tāpat, ne velti Sproģis mūža
nogalē Austrālijā diezgan veiksmīgi darbojas kā Kristiešu Evanģelistu jeb
piecdesmitnieku (Lay Pentecostal) sludinātājs.
Viņš pratis: grūtdieņiem - sniegt mierinājumu; Dieva meklētājiem – palīdzēt to
atrast; brīnumu faniem – šādu brīnumu parādīt. Un aizejot mūžībā, viņš pavadīts
gandrīz kā savas draudzes svētais. Šādiem cilvēkiem pasaulē ir sava “ekoloģiskā
niša”- gan labā, gan arī ne pārāk labā nozīmē. Taču, Sproģim par godu sakāms –
ka viņš šo savu prasmi nekad nav izmantojis apkārtējiem par ļaunu. – Un vēl,
viņš ir bijis cilvēks ar “zelta rokām” un izcilu matemātisku prātu, drosmīgs
censonis, kurš nekad nav vairījies darba un saprātīga riska. – Vienīgi, meitenes
par daudz bieži viņā ir iemīlējušās, un viņš tajās ar… Un neskatoties uz visu
to, viņš nav pratis tās noturēt. Varbūt šis punkts ir bijusi viņa rakstura vājā
vieta. - Taču…!?
Pēc Austrālijas dzimtsrakstu reģistra datiem Sproģis miris
1968.gada 10.novembrī Sidnejā. Vēlākajās publikācijās vēl parādās
informācija, ka neilgi pirms nāves, ceļotājs visas piemiņas lietas, ka bija palikušas no viņa
slavenā ceļojuma, nodevis kādam austrāliešu draugam. Tas par burāšanu un sportu
gan nav interesējies. Taču tam uzticētās slavenā burātāja relikvijas rūpīgi
glabājis. Glabātājam aizejot aizsaulē, viņš novēlējis tās saglabāt dēlam. Pēdējais, Alans Lukas (Alan Lucas) ir
vairāku Fredam Rebelam veltītu publikāciju autors.
VĒRES:
1) Tiesa, kopš 1977.gada no Eiropas (Anglijas un Francijas) ik pāris gadus startē regate "Minitransat". Tā ir Atlantijas okeāna šķērsošana burātājiem vieniniekiem. Šīs regates nolikums nosaka, ka jahtas platums nedrīkst pārsniegt 3 metrus, bet garums - 6,5 metri. - 6,5 m ir 21,3 pēdas. - Šīs ātrumsacensības vajadzībām projektē īpašas jahtas. Tās parasti atbilst normatīvu maksimālajiem rādītājiem. Taču, šīs regates iespaidā priekšstats par Transatlantisko ceļojumu jahtu minimālajiem izmēriem, ar laiku varētu nedaudz sarukt.
(2)
Pie lielajām pasaulē pazīstamākajām jahtām, kuras
būvētas tā lai tās varētu ērti vadīt viens cilvēks, jāmin Anglijas kuģu
būvētavā “Spirit Yachts” 2005. gadā uzbūvētais modelis Spirit54’. Tās garums ir
54’9 pēdas jeb 16,7 metri. Šī modeļa gandrīz 55 pēdas garā skaistule jahta “Soufriere” filmējusies Džeimsa Bonda
sērijas filmā “Kazino Rojal”, bet vēlāk piedalījusies daudzās regatēs –
daudzkārt palīdzot saviem burātājiem gūt godalgotas vietas.
(3)
Sproģa grāmata esot tulkota arī franciski, spāniski un vēl dažās valodās.
AVOTI:
Paulis Sproģis (Freds Rebels) “Pāri ōkeanam”, 1937. Rīga,
apgāds “Krīvs”, Brīvības ielā Nr2.
Kurzemes Vārds, Nr.178 (179) (12.08.1937)
Kurzemes Vārds, Nr.291 (291) (22.12.1937)
Kurzemes Vārds, Nr.121 (31.05.1938)
Kurzemes Vārds, Nr.177 (09.08.1939)
Ventas Balss, Nr.115 (09.10.1937)
Ventas Balss, Nr.60 (02.06.1938)
Latvija Nr. (08.01.1955)
Austrālijas latvietis, Nr.870 (24.02.1967)
Interneta materiāli…
..
Komentāri
Ierakstīt komentāru