Pāriet uz galveno saturu

Ciemiņam

Sveicināti šajā blogā! – Šeit ar autoru ziņu izliktas manas un manu draugu dažas interesantākās publikācijas. Ceru, ka atradīsiet te ko interesantu arī sev. Pats esmu 1995. gadā Latvijas Universitāti beidzis vēsturnieks, kas 2002. gadā tur aizstāvējis maģistra grādu arī politikas zinātnē. Raksti, šajos gados sakrājušies par to visu. Piedāvāju tos Jums. – Patīkamus brīžus!

VISJAUNĀKAIS RAKSTS

NACIONĀLA MĒROGA BANKROTS - JEB ASV SOCIĀLISTU GRANDIOZAIS NEVEIKSMES STĀSTS DETROITĀ …

Sagruvuša teātra zālē Detroitā ierīkota autostāvvieta.   Aldis Upmalis 2013.gada 18. jūlijā pasauli aplidoja ziņa, kuru sākumā daudzi uzskatīja par pilnīgi neiespējamu. – Detroitas pilsēta bankrotējusi! – Taču, tas izrādījās patiesība… Bulvāru prese stāstīja arī notikuma “pikantas” detaļas. Piemēram, tas noticis dienā, kad pilsētas mērija vairs nav spējusi izpildīt, pat tādas savas funkcijas, kā miršanas un dzimšanas apliecību izsniegšanu. – Iestādē, vienkārši pilnīgi un galīgi izbeidzies papīrs. Savukārt, nopietnāki izdevumi skaidroja plašāk. – Katastrofa, nākusi pār kādreiz plaukstošo ekonomikas metropoli dēļ vairākiem faktoriem. Taču, vispirms, tā bijusi pilsētas vadības pilnīgas neprasmes saimniekot – rezultāts. Bet lasītāji joprojām neticīgi grozīja galvas – vai tas var būt? Un bija arī – kāpēc? Detroita, lielpilsēta ar gandrīz diviem miljoniem (1,85milj.) iedzīvotāju. Detroita, piektā lielākā ASV pilsēta – pēc Ņujorkas, Čikāgas, Filadelfijas un Losandželosas. Detroi...

VĪNE UN ATKRITUMI...

Atkritumu  pārstrādes rūpnīca
"SPITTELAU" - Vīnē.

VĒSTURE.
Vīne ir divu miljonu pilsēta. Un par tādu tā kļuva ļoti strauji.  Vēl 1850. gadā šeit dzīvoja tikai 551.300 iedzīvotāju, bet 1910.gadā –jau  2.083.630 . Skaidrs, ka pēc šāda pieauguma, visu 20.gs. pirmo pusi, atkritumu jautājums pilsētai bija problemātisks. Šim jautājumam  tika pievērsta liela uzmanība. Līdz, beidzot, tika atrasts optimāls ceļš. Un pie tam vēl tāds, kas ļāva pilsētai uz atkritumiem ļoti labi pelnīt. – Tādēļ, šobrīd Vīnes atkritumu sadedzināšanas un pārstrādes rūpnīcas sakaitās vienas no modernākām pasaulē.
Pirmie mēģinājumi novatoriski risināt atkritumu problēmu, šeit sākušies ap 1950.gadu. Uz to brīdi pilsētas rīcībā bija vairākas termoelektrostacijas, kas tobrīd kalpoja pilsētas elektriskā tramvaju tīkla vajadzībām. Uz to bāzes arī tika nolemts izvedot atkritumu utilizācijas uzņēmumus.  1969. gadā tam ticis nodibināts arī īpašs pašvaldības jumta uzņēmums - Heizbetriebe Wien Gesellschaft (HBW). 
Jaunā tipa rūpnīcas tika radītas pakāpeniski rekonstruējot vecās TES, un uzstādot tur atkritumu pārstrādes līnijas. - Pirmais solis šajā virzienā te bijis sperts vēl 1963.gadā, kad Vīnē nodeva ekspluotācijā atkritumu sadedzināšanas iekārtu “Flōtzersteig”. Bet kopš tā laika, process un tehnoloģijas gājušas tālu uz priekšu. Šī procesa rezultātā 1990.gadā atkritumu izvešana uz pilsētas izgāztuvēm ir pilnībā izbeigta. Un tagad notiek šo teritoriju rekultivācija.
"SPITTELAU". 
Ilgstoši pilsētā par modernāko atkritumu utilizācijas uzņēmumu uzskata, siltumapgādes un atkritumu pārstrādes centru “Spittelau”. Rūpnīca uzbūvēta 1971.gadā. Bet pēc ugunsgrēka 1992.gadā modernizēta un rekonstruēta. Tās pilns nosaukums ir - District Heating Plant Spittelau (Wien Energie Fernwarme). 
 Rūpnīca atrodas Vīnes centrā, blakus universitātei, slimnīcai un bērnu dārziem. Bez tam, pēc ugunsgrēka komplekss pārbūvēts pēc visai ekstravagantā arhitekta un dizainera Fridensraiha Hunderwassera projekta, kurš centies uzņēmumu pilsētas centrā pārvērst arī par arhitektoniski interesantu objektu. Tā, fabrika kļuvusi arī par diezgan atpazīstamu pilsētas tūrisma vizītkarti.
Katru gadu uzņēmums utilizē 265.000 tonnu atkritumu. To dedzināšanas procesā saražojot arī ap 500 gigavatstundu siltumenerģijas. To piegādā ap 100.000 Vīnes dzīvokļiem. Tāpat, paralēli atkritumu utilizācijai, katru gadu rūpnīca saražo arī ap 120 gigavatstundu elektroenerģijas. Elektrība tiek izlietota municipālajā tīklā, apgādājot ar to arī - netālo pilsētas slimnīcu.  
Tiesa, nu jau dažus gadus “Spittelau”  vairs nav pati jaunākā šāda veida rūpnīca Vīnē. 2011.gadā pilsētā sākusi strādāt vēl viena līdzīga rūpnīca. Taču, vienlaikus, arī “Spittelau” uzņēmums centies sev saglabāt modernākā pilsētas atkritumu utilizētāja statusu. Tāpēc, no 2011. līdz 2015. gadam, šeit ir notikusi vēl viena vērā ņemama modernizācija un paplašināšana.
TEHNOLOĢIJA.
Neskatoties uz valstī, gandrīz par tradīciju kļuvušo atkritumu šķirošanu, atkritumi jaunajās rūpnīcās bieži nonākot nešķiroti, pa tiešo no atkritumu vedējiem. Un rūpnīcu tehnoloģiskās līnijas ir gatavas šai problēmai. Atkritumu šķirošanu šeit faktiski jau uzskata par lieku greznību, kas nevajadzīgi sadārdzina utilizācijas procesu. Tā vienotajā dedzināšanas sistēmā nonākot - gan metāls, gan stikls. Bet atkritumu utilizācijas līnija ar visu tiekot galā.
Paralēli, ļoti daudz strādāts pie kaitīgo izmešu absorbēšanas. Šīs tehnoloģijas sastādot apmēram ¾ no atkritumu pārstrādes cikla. Vēsturiski austriešiem visvairāk rūpju sagādājusi, dioksīna molekulu uztveršana. Šīs problēmas risināšanai, rūpnīcu skursteņos nācies iebūvēt vairāku pakāpju filtrus. Taču šobrīd panākts, ka dioksīna izmešu līmenis līdzinās nullei. Vārdu sakot, no rūpnīcas skursteņa laukā kūp 90% ūdens tvaiks.
Bez tam, ražošanas procesa rezultātā, apmēram 10% no atkritumu sākotnējās masas pārstrādā šlakbetonā (izdedžu betonā). Un šo produktu eksportē arī uz Vāciju, kur to iecienījuši kā pamatni ceļu būvniecībā.
Un tikai stipri mazāk par procentu paliek atkritumu cietās frakcijas, kas var saturēt arī kaitīgas vielas, un par kuras utilizāciju jādomā atsevišķi.
Bet ar šo problēmu galā tiekot,  1976.gadā atklātais, municipālais - Īpašais Vīnes atkritumu un notekūdeņu attīrīšanas iekārtu dūņu dedzināšanas uzņēmums “Simmeringer Haide”. Tajā panākta degšanas temperatūra virs 850 grādi pēc Celsija. Un tas ļauj pilnībā iznīcināt arī īpaši bīstamos dioksīnus.
IZNĀKUMĀ.
Paralēli, atkritumu pārstrādei uzņēmumi ražo elektroenerģiju un siltumu. Elektroenerģija, gan izmaksājot nedaudz dārgāk kā TES ražotā. Toties, siltums šeit izmaksājot lētāk, kā tas ko var piedāvāt TEC. – Tāpēc, siltumu rūpnīcas piedāvā klientiem. Savukārt elektroenerģijai pārsvarā atrod pielietojumu pašās rūpnīcās, vai tuvējās municipālās iestādēs.
Katras rūpnīcas atkritumu pārstrādes jauda vidēji ir – 250.000 tonnu gadā. Pie kam paralēli rūpnīcas pārstrādā arī tos atkritumus, kas jau ilgstoši ir gulējuši izgāztuvēs, un tātad – tradicionāli, skaitās nepārstrādājami. Tā pamazām pilsēta labiekārto un rekultivē arī vecos atkritumu poligonus.
Vīnē atstrādātās tehnoloģijas tiek pārņemtas arī citur – un ne tikai Austrijā un kaimiņos Šveicē. Jaunākas vai vecākas “austriešu tipa” atkritumu pārstrādes rūpnīcas šobrīd eksistē: Holandē – 11; Francijā – 130; Itālijā – 94; Vācijā- 73; Dānijā un Lielbritānijā pa 30. – Tāpat, līdzīga moderna atkritumu pārstrādes industrija attīstījusies arī visnotaļ pārapdzīvotajā Japānā. (Tiesa tur iets nedaudz savs tehnoloģisks ceļš.)
Vienīgi, kā zināmu problēmu tehnoloģiju straujākai izplatībai min to – ka katras šādas rūpnīcas sākotnējā izbūve nav lēta. Taču, no otras puses, šādu rūpnīcu izmantošanas prakse liecinot, ka tā sauktais “austriešu” atkritumu pārstrādes ceļš atmaksājoties.
REZUMĒ.
Latvija gadā saražojot ap 700.000 tonnu atkritumu. Tātad, trīs tādas atkritumu pārstrādes rūpnīcas kā “Spittelau” (jauda 265.000 tonnu gadā) ļauj slēgt visas mūsu izgāztuves, un vēl – sākt pakāpenisku atkritumu poligonu demontāžu. – Vai tā nevarētu būt viela pārdomām?
Bez tam, vācot interneta materiālus šim rakstam, uzdūros arī citiem gluži negaidītiem jautājumiem.
Piemēram, Vīnes pilsēta uz atkritumiem labi nopelnot… Bet Rīgai? - Varbūt arī tai, ar tās atkritumu pārbagātību, un šīs sfēras apsaimniekošanas problēmām - būtu interesenti apzināt citu lielpilsētu pieredzi.
Tāpat, kā vērtēt šādu vairākkārt lasītu frāzi?  - “Nafta pasaulē iet mazumā – atkritumi nē! Bet atkritumi ir ne mazāk ienesīgs energoresurss…” – Varbūt tiešām vērts pastudēt atkritumu pilnas utilizācijas tehnoloģisko ciklu novitātes un izmaksas tehnoloģiski attīstītākajās valstīs? - Piemēram, Zviedrija jau gadu desmitus šādi pārstrādā visus savus atkritumus, un vēl ik gadus importē līdz 700.000 tonnu šīs izejvielas. Šajā valstī atkritumi sadeg 30 elektrostacijās. Un tā tiekot iegūts 20% siltuma, no tā kas pa siltumtrasēm nonāk zviedru mājās. Tātad, ar atkritumiem šeit tiekot apkurināts ap 900.000 dzīvokļu.  Atkritumu pārstrāde enerģijā, tas var būt perspektīvi, visur, kur nav enerģijas pārbagātības.
Atradu arī mazliet neparastu spriedumu. - Šobrīd, daudzviet, arī Austrijā, ļoti populāra ir atkritumu šķirošana. Taču, šādas akcijas varot būt arī –  tikai ES ieviesto regulu sekas. Vienkāršāk sakot, atkritumus aicina šķirot tāpēc, ka Brisele dotē šādu “rosību”. Bet tehnoloģiski, Vīnē īstas vajadzības pēc šādas darbošanās vairs neesot. Tā jau daļēji esot atkritumu utilizācijas vakardiena. – Rīgai, ar tās daudzajiem atkritumu vadiem, arī šāda tehnoloģiska nianse var būt aktuāla.
Latvija ir Eiropas Savienības dalībvalsts. Austrija un Zviedrija – arī… (Stokholma pat ir Rīgas sadraudzības pilsēta.) Varbūt, partnervalstu pieredze var būt noderīga arī mums? - Bez tam, Rīgai ir sadraudzības pilsēta Kobe. Tā ir miljonu pilsēta Japānā. Valstī, kura atkritumu utilizācijas jomā pasaulē izvirzījusies nozīmīgā pozīcijā.
Varbūt, arī mums būtu laiks domāt par partnervalstu un sadraudzības pilsētu pieredzes apzināšanu un apgūšanu?
"SPITTELAU"
no putna lidojuma
Un visbeidzot... Noskaidrojot, ka atkritumi jau 20.gadsimta otrajā pusē civilizētajā pasaulē kļuvuši par vērtīgu izejvielu... Resursu, ko dažas valstis pat importē... Rodas vēl kāds pilnīgi loģisks jautājums: Kā Latvijas pilsētās šodien var iestāties "atkritumu krīzes"? Un, ko šis termins vispār patiesībā varētu nozīmēt?
Ja pasaulē kaut kur runā par "naftas krīzi", vai "izejvielu krīzi" - tad parasti tas nozīmē, ka attiecīgās izejvielas sāk pietrūkt, ka šīs izejvielas pārstrādātājiem nākas izejvielas ražotājiem maksāt vairāk. - Piemēram, naftas pārstrādātājiem tad Arābijas šeihiem par katru barelu jēlnaftas tad nākas maksāt dārgāk. - Bet Rīgā, kaut kā nav dzirdēts, ka kāds grasītos "izejvielas ražotājiem" vispār kaut ko maksāt?! - Toties, tiek radīts iespaids, ka pilsēta ar atkritumiem netiek galā! Ka pilsētai, gluži kā kādai 19.gadsimta miljonu metropolei, varot draudēt noslīkšana savos atkritumos.
Ko gan šādas runas varētu nozīmēt?!

AVOTI.




Komentāri