Aldis Upmalis
|
Daugavmala- pie Dzelzs tiltiem,pēc Bermonta padzīšanas |
11. novembris-tautas svētki.
Klāt ir Lāčplēša diena ar neiztrūkstošajām militārajām
parādēm un svecēm Rīgā, pie Prezidenta pils, krastmalas pusē. Un dažkārt
liekas, ka tā bijis vienmēr. Un tikai, paraugoties vēsturē atpakaļ, redzam - ka
tradīcijas mēdz pie mums atnākt pa visai līkumotiem ceļiem.
Par senāko šīs dienas tradīciju jāuzskata sveces. – Kad 1919.
gada 11. novembrī Rīgas luterāņu baznīcu zvani vēstījuši par Bermonta armijas
padzīšanu, bijušo kauju un cilvēku bojā ejas vietās, Daugavmalā, Vecrīgā un
Pārdaugavā, bojā gājušo radinieki un draugi, atbilstoši senai tradīcijai
dedzināja svecītes. Tas atkārtojās arī vēlākajās notikumu gadadienās. Tomēr
pamazām, Pārdaugavā sveču liesmiņas redzēja arvien mazāk. Daļēji par to var
pateikties pilsētas kārtības sargiem un ugunsdzēsējiem. Stihiski radušās piemiņas
vietas dažkārt atradās bīstami tuvu šķūnīšiem un koka dzīvojamajām ēkām. Tāpēc,
lai izvairītos no ugunsnelaimes ticis lūgts ugunis dedzināt mazāk ugunsbīstamās
vietās. It īpaši, kad mazās svecītes sākuši aizstāt ar „ploškām” – jeb kā
tolaik saukuši „spulgām”.
Daugavmalā piemiņas liesmas sākotnēji bijušas redzamas –
sākot ar pili un beidzot ar Dzelzs tiltiem. Visvairāk tās degtas pie tiltiem agrāko
ierakumu vietā. Bez tam, saskaņā ar kādu senu, varbūt vēl pagānisku rituālu,
mierīgā laikā sveces un spulgas likuši uz dēļiem un plostiem - un no laivām,
kuģīšiem, piestātnēm, tiltiem un Zaķusalas gala - laiduši lejup pa straumi. Šī
tradīcija bijusi īpaši iecienīta 30-os gados. To ļoti iemīļojuši skolnieki,
kuri lampionus šajā dienā Daugavā laiduši pat organizēti, veselām klasēm. Tā
ugunis degušas arī likteņupes straumē. Un – ne tikai tur... Jo „Ulmaņa laikā”,
skolnieku izgatavotās „mongolfje laternas” šajā vakarā Rīgas centrā cēlušās arī
debesīs. – Pēc atmodas pēdējā tradīcija gan nav atdzimusi. Tāpat, kā retāki
kļuvuši patriotisko organizāciju rīkotie lāpu gājieni no centra uz Brāļu kapiem
šajā vakarā. - Bet viss jau mēdz mainīties.
Arī pirmskara Latvijā daudz kas mainījās. – Sākumā, piemēram,
uz Daugavas krastmalu nākuši tikai šeit „Bermonta kauju” laikā kritušo draugi
un radinieki… Vienīgi otrajā kauju gadadienā šurp jau sākuši plūst arī citi. Un
tā, pamazām, šurp sākuši nākt savus kritušos pieminēt visi rīdzinieki, kas draugus
un tuviniekus zaudējuši – gan brīvības cīņās, gan Pasaules karā. Bez tam, pirmos
gadus, sveces te stihiski dedzinātas ilgāk kā nedēļu. Tad, nebijis vēl konkrēta
piemiņas dienas datuma.
Datums arī radies, savā ziņā nejauši. - 1921. gada 11.
novembrī presē pirmoreiz parādās ziņa, ka tiek atzīmēti Lāčplēša kara ordeņa simboliskie
gada svētki. (Faktiski, likums par ordeņa dibināšanu pieņemts 1920. gada 18.
septembrī. Tātad LKO faktiskā dzimšanas diena ir cita. ) Bet, līdzīgas,
simboliskas „dzimšanas dienas” tobrīd bija daudziem Eiropas apbalvojumiem, un
vairāki cariskās Krievijas ordeņi šeit nebija izņēmums. Acīmredzot arī pirmā
Latvijas militārā apbalvojuma veidotājiem licies loģiski, ka arī mūsu zemes
apbalvojumam šāda jubileja „pieder pie lietas”. Taču sākumā, tā domāta tikai kā
šī apbalvojuma kavalieru diena. Tādas, parasti atzīmēja galvenokārt apbalvotie,
un parasti visai šaurā lokā.
Savukārt, sākotnējā oficiāli izsludinātā Latvijas Brīvības
cīnītāju piemiņas diena vispirms bija noteikta cita. Ar 1922.gada 23. septembra noteikumiem par valsts karoga lietošanu, to sākumā mēģināja noteikt - 22. jūnijā. Tomēr, šis datums sabiedrībā netika pieņemts.
Bet jaunajiem Latvijas svētkiem nejaušu reklāmu nodrošināja
valsts Apsardzības ministrs Gustavs Zemgals. Viņš, 1921. gada 18. novembrī, apsveic
valsts karavīrus pavēlē Nr.54. Un šeit viņš cita starpā raksta – „Lāčplēšu gars
mājo ikviena Latvijas patstāvības izcīnītāja krūtīs”. Jaunajai valstij
praktiski vēl nav savu svētku, nav svinamu dienu. Bet šo pavēli ierindas
priekšā lasa visās valsts karaspēka daļās. Un pašam runas autoram negaidot – sabiedrība
to uzver kā rīcības programmu, svinēt nupat pasludināto kavalieru dienu visas
valsts mērogā. Doma gūst lielu atsaucību – jaunās valsts armija, tautas
kritušie cīnītāji un dzīvie varoņi – iegūst kopsaucēju. 11. novembris kļūst, par sākotnēji
neoficiāliem, bet tomēr - visas tautas svētkiem. To sāk saukt par - Lāčplēšu
dienu. Gustavu Zemgalu savukārt, starpkaru gados uzskatījuši par savdabīgu šo
svētku krusttēvu.
|
Gustavs Zemgals pieņem parādi (Laikraksta "Brīvā Zeme"
ilustrētais pielikums,1927.gada Nr.27) |
Taču tikai 1923. gadā, kad valsts oficiāli atzīmēja savu
piecu gadu pastāvēšanu, 26. oktobrī „Policijas vēstnesī” parādās neliela ziņa. –
„Līdz šim tautā saukto Lāčplēšu dienu-11. novembri, sākot ar šo gadu, ir nodomāts
atzīmēt katru gadu, kā „Invalīdu dienu”, pēc kaimiņvalstu parauga.” (Par
„invalīdiem” cara Krievijā bija pieņemts saukt visus karu veterānus.)– Tā,
tautas piemiņas diena ieguva sev oficiālu atzīšanu un statusu. No šī gada
svētkos sāka noturēt militārās parādes, un citus oficiālus masu pasākumus. - Vienīgi, no jauna piedāvātais nosaukums sabiedrībā
nelikās gana labs, un to drīz aizmirsa. Svētki
joprojām saucas vecajā vārdā - Lāčplēša diena. Un to ir pieņemts saistīt ar
Lāčplēša Kara ordeņa simbolisko dibināšanu - dienā, kad Bermonta armija tika
padzīta no Latvijas galvaspilsētas.
Tā dzimusi - visu Latvijas neatkarības izcīnītāju, aizstāvju
un patriotu goda diena!
Komentāri
Ierakstīt komentāru