Aldis Upmalis
DUM SPIRO
SPERO
Valsts Izglītības
Ministrijas ikgada pārskati ļauj ticēt, stāvoklis augstākajā izglītībā ir
cerīgs. Un tiešām, pārlūkojot kaut vai datus par pēdējiem pieciem mācību gadiem
(2012-2016) vērojama stabilitāte un attīstība.
Mācību gads |
Studentu skaits |
Augstāko mācību iestāžu personāls |
Augstāko mācību iestāžu skaits |
2011/2012. mācību gads |
97 035
|
4 753
|
57
|
2012/2013. mācību gads |
94 474
|
4 919
|
57
|
2013/2014. mācību gads |
89 663
|
4 883
|
61
|
2014/2015. mācību gads |
85 881
|
4 860
|
60
|
2015/2016. mācību gads |
84 282
|
4 910
|
58
|
Apskatāmā
posma sākumā Latvijā darbojās 57 augstākās mācību iestādes. Savukārt beigās
-58. No tām: 6 Universitātes, 24 augstskolas un akadēmijas, 26 koledžas un 2
ārvalstu augstskolu filiāles. (No tām visām 34 ir valsts dibinātas, bet 24 –
juridisku personu dibinātas.)
Pasniedzēju
skaits - kopumā nedaudz audzis. Studentu skaits drusku sarucis. Kaut gan, ja
skatāmies tikai valsts augstskolas, tad šeit studējošo kļuvis vairāk.
Izglītības
budžets kopumā audzis. Ja apskatāmā perioda sākumā 2011/12 ministrijas budžetā
Augstākās izglītības vajadzībām bija paredzēts nepilns 41 milj. (40.707.858)
LVL kas pārrēķinot uz EUR ir nepilni 58 milj. EUR (57.923.211) - Tad beigās 2015/16 gadā izdalīti jau nepilni
63 miljoni (precīzi 62.926.699) EUR . – Tātad, neskatoties uz problēmām
ekonomikā, līdzekļi izglītībai tiek meklēti un atrasti.
Un vēl
vērojama kāda visnotaļ cerīga tendence. – Lai arī kopumā par budžeta līdzekļiem
studējošo skaits sarucis no 29.524 (2011/12) un 29. 666 (2012/13) perioda
sākumā, uz 28.094 (2015/16) perioda beigās. Tomēr, kopējam studējošo īpatsvaram
dilstot, procentuāli, par budžeta līdzekļiem studējošo skaits ir audzis no 34%
uz 41% no studējošo masas. Ņemot vērā Latvijas studentu caurmēra maksātspēju -
tas ir ļoti pozitīvs rādītājs.
Gadi |
Pamatstudijas beigušie |
Maģistra grādus ieguvušie |
Doktora grādus aizstāvējušie |
2011/2012. mācību gads |
16 259
|
4322
|
267
|
2012/2013. mācību gads |
16 474
|
4134
|
315
|
2013/2014. mācību gads |
12 791
|
4007
|
266
|
2014/2015. mācību gads |
12 393
|
3848
|
263
|
Absolūtos
ciparos visnotaļ labi izskatās arī studiju akadēmiskiem rezultāti. –
Kopumā:
-
Pamata
studijas apskatāmajā laika posmā beiguši – 57.717 studenti
-
Maģistra
grādus aizstāvējuši – 16.311 studenti
-
Bet
doktora disertācijas – 1.111
Vienīgi, vērojams
pakāpenisks aizstāvēto diplomu skaita sarukums. Taču, arī tas nebūtu uzskatāms par
gluži negatīvu faktoru. – Kāpēc? – Par to vēlāk…
mācību
gadi |
Studijām imatrikulēto studentu
kopskaits |
Imatrikulētie sākumstudiju
studenti |
Imatrikulētie maģistranti |
Imatrikulētie doktoranti |
2011/2012. mācību gads |
31941
|
24437
|
6886
|
598
|
2012/2013. mācību gads |
33318
|
26022
|
6651
|
645
|
2013/2014. mācību gads |
31212
|
24127
|
6539
|
546
|
2014/2015. mācību gads |
29112
|
22582
|
5998
|
532
|
2015/2016. mācību gads |
29083
|
636
|
636
|
636
|
Tāpat,
pamazām, samazinās arī studijām imatrikulēto studentu skaits. Un izskatās,
vismaz tuvākos gados šis process būs neatgriezenisks un neizbēgams. Iemesli
šādai valsts politikai saistīti – gan ar demogrāfiskām izmaiņām, gan ar
Latvijas tautsaimniecības pieprasījumu pēc speciālistiem.
Vienkāršāk
sakot, uzturēt tik daudz studiju vietu augstskolās vienkārši neatmaksājas.
Ja modelējam
izglītības procesu pēc “ideālā studenta”… - Respektīvi, ja pieļaujam, ka
ikvienam kurš dzimis, piemēram, 1990.gadā – skolā būtu jāsāk iet pēc 7 gadiem,
bet jābeidz vidusskola pēc 12 mācību gadiem, pēc kuras jāsāk studēt augstskolā
(4 gadus bakalauros un vēl 2 - maģistros). Tad mums ir iespējams salīdzināt
dažādu gadu statistiku un izdarīt secinājumus.
Piemēram, iespējams
aprēķināt sakuma studijas beigušo bakalauru (un tiem pielīdzināto diplomandu)
īpatsvaru vienaudžu vidū: 2011/12. mācību gadā šos diplomus orientējoši ieguvuši
– 48,2%; Nākamajā gadā (2012/13.)- 51%; Vēl pēc gada (2013/14.) – 41.1%; Un
2014/15. gadā – 41.2%.
Arī līdzīgi
izskaitļotais sagatavoto maģistru īpatsvars svārstās ap 12%: 2011/12. mācību
gadā orientējoši – 12,4%; 2012/13.- 11.9%; 2013/14. – 11.8%; 2014/15. – 11.8%.
Tā nu
visnotaļ korekti varam spriest, ka šobrīd gandrīz 1/2 jauniešu , mūsu zemē iegūst
augstāko izglītību. Bet ap 12% - vēl
aizstāv arī maģistru grādus.
Ja zinām, ka
pat attīstītākajās pasaules valstīs speciālistu ar augstāko izglītību,
nepieciešams apmēram 16% no kopējā iedzīvotāju daudzuma ekonomiski aktīvajā
vecumā. (Kā ASV vai Francijai piemēram.) Tad Latvijā šis rādītājs ir pārsniegts
trīskārt. Bet ja pieņemam, ka Latvijai tagadējā ekonomiskajā situācijā pilnīgi
pietiktu ar 10% augstskolu absolventu darba tirgū– tad pieckārt.
*
Kopumā
sanāk, ka Latvijā vērojama ļoti liela inteliģences pārprodukcija.
Un tās
rezultātā:
Pirmkārt – radies
liels absolventu īpatsvars, kas šeit nestrādā un nekad nestrādās savā
specialitātē.
Otrkārt – šī
situācija veicina korupciju un citas nevēlamas parādības darba tirgū.
Treškārt - iepriekš minētā parādība, īpaši valsts
sektorā, radījusi apstākļus, kad speciālistu pienākumus izpilda ne vienmēr
kompetenti cilvēki.
Ceturtkārt –
personas, kuras šīs valsts darba tirgū savā specialitātē palikušas
nepieprasītas, spiestas pārkvalificēties,
un visbiežāk - “uz leju”. Piemēram, kad, trūkstot darba vietām
pedagogiem, tiek grozīta likumdošana, un pedagoga diploms prasīts pat bērnu
dārza auklītēm.
Piektkārt – sagatavotajiem
speciālistiem, kuriem pie mums darbs nav atradies, bet kuri stingri nolēmuši
strādāt profesijā, kuras iegūšanai ziedoti studiju gadi… Tiem, atliek ļoti
smaga izvēle. Viņiem, nākas papildināt bezdarbnieku rindas, un bieži ļoti ilgu
laiku ziedot darba meklējumiem. Bet, ja neveicas arī tad, tad darba meklējumos Latviju nākas atstāt. Un,
ļoti bieži, valsts tiek atstāta uz visiem laikiem! – (Lieki sacīt, ka tā tiek
pārkāpts arī tā sauktais “sociālā līguma princips” – mēs cienām un atbalstām
mūsu valsti, ja tā mums nedara pāri!)
Sestkārt – visa
rezultātā rodas nepatīkama un paradoksāla situācija. Latvijas diplomus, pat pie
līdzīga speciālistu sagatavotības līmeņa, pat pašmāju darba tirgū sāk izspiest ārvalstu
augstskolās iegūtie. – Vietējo diplomu un tos izsniedzošo mācību iestāžu
prestižs arī pašu darba tirgū devalvējas. Rezultātā, došanās mācīties uz
ārzemēm, cerībā – ka arī dzimtenē ar šādu izglītību būs vieglāk atrast darbu,
kļuvusi par visai izplatītu parādību.
Septītkārt –
dotajā situācijā, arvien vairāk mūsu jauniešu jau pašā sākumā izvēlas studijas
ārvalstīs. Un kā sekas, arī neatgriešanos dzimtenē… Jo, ar mītnes zemē
nodzīvotiem 4-5 gadiem parasti pietiek arī šīs zemes pilsonības iegūšanai.
Astotkārt – nākas
pārvērtēt demogrāfiskās prognozes un valsts izglītības iestāžu attīstības
politiku. - Vēl nesen tika uzskatīts, ka mēs drīz pārvarēsim “demogrāfisko bedri”,
dēļ kuras sekām jau tikušas slēgtas tik daudzas Latvijas skolas. - Runa ir par
līdz šim lielāko dzimstības kritumu, kura minimums bija 1998.gadā. Un bija
cerība, ka pēc “minimuma gadā” dzimušo pārlaišanas, skolnieku skaits klasēs, tāpat
kā agrāk, atkal augs. Bez tam, bija cerība, ka nākamajās paaudzēs “bedre” varētu
izlīdzināties. – (Šogad Septembrī sāka studēt tikai 1995.gadā dzimušie. Tātad,
“bedre” sasniegs augstskolas pēc 4 gadiem. Un ap to pašu laiku varam cerēt, ka
dzims pirmās šajos gados dzimušo vecāku atvases.) – Taču, šobrīd jau kļuvis
acīmredzams, ka demogrāfiskajā ainā radies jauns ļoti nepatīkams faktors. Un
tas rezultē visu šeit augstāk uzskaitīto. - Pēc Pilsonības un Imigrācijas Departamenta
(PID) datiem, ārvalstīs jau atrodas apmēram 10% procenti mūsu valstij piederīgo
jauniešu studiju gados, un izceļošana progresē. Bez tam, doma par atgriešanos
dzimtenē viņu vidū nav populāra. Un tas neapstrīdami notiek arī sakarā ar strukturālo
bezdarbu Latvijā un mūsu augstskolu sarukušo prestižu. Kopumā, tas liek aizmirst
par cerībām – ka viss varētu nokārtoties pats no sevis.
*
Un vēl par
pāris aprakstītā procesa faktoriem, kas pamanāmi analizējot Izglītības ministrijas
pārskatus.
mācību gadi |
Uzņemti kopā |
Imartikulētie iepriekšējā gada
abiturienti sākumstudijās |
Imartikulētie citu gadu
abiturienti sākumstudijās |
Sākumstudijām imartikulētie
augstskolu absolventi |
2011/2012. mācību gads |
24457
|
12939
|
10244
|
1274
|
2012/2013. mācību gads |
26022
|
12279
|
12060
|
1683
|
2013/2014. mācību gads |
24127
|
10079
|
12494
|
1554
|
2014/2015. mācību gads |
22582
|
9424
|
11682
|
1476
|
2015/2016. mācību gads |
22073
|
8629
|
11507
|
1937
|
| | | | | |
Ja apskatām
šo tabulu, redzam, ka arī jaunieši mūsu zemes augstskolās ir kļuvuši
uzmanīgāki un arvien ilgāk pārdomā – “studēt vai nestudēt”? Tas pamanāms pat
salīdzinot pēdējo 5 gadu dinamiku.
Arvien mazāk
uz augstskolām nāk jauniešu tieši no skolas sola. Nu jau vairāk par pusi nākamo
studentu ir uzskatījuši par lietderīgu pēc skolas vismaz gadiņu padomāt. Un šai
parādībai ir tendence augt.– Protams, parādību var mēģināt skaidrot ar pieaugošu
nepietiekamu informētību par studēšanas iespējām. Taču, pieļauju, tagad
potenciālie studenti daudz rūpīgāk apsver – kurā zemē studēt, un varbūt tomēr atradīsies
resursi studijām ārzemēs? Bet, ja jāizvēlas tomēr studēt šeit - kur iegūto diplomu vēlāk liks?
Par to pašu
liecina arī pieaugošā tendence – studēt vēlreiz!
Mācību gadi |
Pavisam studējošie |
Studējošie sociālās zinātnēs
komerzsinībās un tiesībās |
Studējošie dabaszinātnēs,
matemātikā, informātikā, indženierzinātnēs, ražošanā un būvniecībā |
Latvijā studējošo ārvalstnieku
skaits |
2011/2012. mācību gads |
97035 |
42745 |
20389 |
2717 |
2012./2013. mācību gads |
94474 |
39252 |
20191 |
3493 |
2013/2014. mācību gads |
89663 |
36317 |
20422 |
4475 |
2014/2015. mācību gads |
85881 |
33841 |
19872 |
5293 |
2015/2016. mācību gads |
84282 |
30808 |
20163 |
6465 |
Tāpat, ļoti
būtiski ir pieminēt, ka arī izglītības sistēma pati šajos gados nopietni
domājusi par budžeta racionālāku izlietojumu.
Cenšoties
saprātīgi racionalizēt – gan budžeta līdzekļus, gan jauniešu vēlmi mācīties,
jau vairākus gadus pakāpeniski samazināta iespēja studēt disciplīnās, kurās
šobrīd ir vislielākā speciālistu pārprodukcija. Tāpēc, tagad mazāk studentu
studē – sociālās zinātnes, komerczinātnes un tiesības. Savukārt, dabas zinātņu
studijas, matemātika, informācijas tehnoloģijas, kā arī inženierzinātnes,
saglabājušās iepriekšējā līmenī.
Apskatāmajā
laika posmā minimizējamā grupa sarukusi par vairāk kā ¼. Savukārt, kopš 2007/08
gada (kad tās ietvaros mācījās 68.912 studentu) studējošo apjoms samazināts
šeit vairāk kā par – ½ .
To var
uzskatīt par vērā ņemamu progresu. Taču atklāts joprojām paliek jautājums – kur
atradīs darbu diplomus saņēmušie, bet liekie speciālisti? Jo procentuālā disproporcija diemžēl
saglabājas, neskatoties uz samazinājumu absolūtos skaitļos.
Patiesi
jūtot līdzi pedagogiem, jāpiemin vēl kāda nianse. - Tabula ļauj cerēt, ka
daļu atbrīvoto vietu augstskolu auditorijās aizņems ārvalstnieki. Jo šejienes labāko
augstskolu mācību spēku kvalitāte iztur starptautisko konkurenci. Taču kopumā
viss liecina, ka studējošo skaits Latvijā saruks arī nākamos gadu desmitus.
AVOTI
PID mājas
lapas tabulas:
Latvijas
valstspiederīgo personu skaits ārvalstīs. –
"Dum spiro spero" - sena latīņu paruna, tās nozīme: "kamēr esi dzīvs - ceri".
Komentāri
Ierakstīt komentāru