Pāriet uz galveno saturu

Ciemiņam

Sveicināti šajā blogā! – Šeit ar autoru ziņu izliktas manas un manu draugu dažas interesantākās publikācijas. Ceru, ka atradīsiet te ko interesantu arī sev. Pats esmu 1995. gadā Latvijas Universitāti beidzis vēsturnieks, kas 2002. gadā tur aizstāvējis maģistra grādu arī politikas zinātnē. Raksti, šajos gados sakrājušies par to visu. Piedāvāju tos Jums. – Patīkamus brīžus!

VISJAUNĀKAIS RAKSTS

NACIONĀLA MĒROGA BANKROTS - JEB ASV SOCIĀLISTU GRANDIOZAIS NEVEIKSMES STĀSTS DETROITĀ …

Sagruvuša teātra zālē Detroitā ierīkota autostāvvieta.   Aldis Upmalis 2013.gada 18. jūlijā pasauli aplidoja ziņa, kuru sākumā daudzi uzskatīja par pilnīgi neiespējamu. – Detroitas pilsēta bankrotējusi! – Taču, tas izrādījās patiesība… Bulvāru prese stāstīja arī notikuma “pikantas” detaļas. Piemēram, tas noticis dienā, kad pilsētas mērija vairs nav spējusi izpildīt, pat tādas savas funkcijas, kā miršanas un dzimšanas apliecību izsniegšanu. – Iestādē, vienkārši pilnīgi un galīgi izbeidzies papīrs. Savukārt, nopietnāki izdevumi skaidroja plašāk. – Katastrofa, nākusi pār kādreiz plaukstošo ekonomikas metropoli dēļ vairākiem faktoriem. Taču, vispirms, tā bijusi pilsētas vadības pilnīgas neprasmes saimniekot – rezultāts. Bet lasītāji joprojām neticīgi grozīja galvas – vai tas var būt? Un bija arī – kāpēc? Detroita, lielpilsēta ar gandrīz diviem miljoniem (1,85milj.) iedzīvotāju. Detroita, piektā lielākā ASV pilsēta – pēc Ņujorkas, Čikāgas, Filadelfijas un Losandželosas. Detroita,

DUM SPIRO SPERO


Aldis Upmalis

DUM SPIRO SPERO

Valsts Izglītības Ministrijas ikgada pārskati ļauj ticēt, stāvoklis augstākajā izglītībā ir cerīgs. Un tiešām, pārlūkojot kaut vai datus par pēdējiem pieciem mācību gadiem (2012-2016) vērojama stabilitāte un attīstība.



Mācību gads Studentu skaits Augstāko mācību iestāžu personāls Augstāko mācību iestāžu skaits
2011/2012. mācību gads
97 035
4 753
57
2012/2013. mācību gads
94 474
4 919
57
2013/2014. mācību gads
89 663
4 883
61
2014/2015. mācību gads
85 881
4 860
60
2015/2016. mācību gads
84 282
4 910
58


Apskatāmā posma sākumā Latvijā darbojās 57 augstākās mācību iestādes. Savukārt beigās -58. No tām: 6 Universitātes, 24 augstskolas un akadēmijas, 26 koledžas un 2 ārvalstu augstskolu filiāles. (No tām visām 34 ir valsts dibinātas, bet 24 – juridisku personu dibinātas.)
Pasniedzēju skaits - kopumā nedaudz audzis. Studentu skaits drusku sarucis. Kaut gan, ja skatāmies tikai valsts augstskolas, tad šeit studējošo kļuvis vairāk.
Izglītības budžets kopumā audzis. Ja apskatāmā perioda sākumā 2011/12 ministrijas budžetā Augstākās izglītības vajadzībām bija paredzēts nepilns 41 milj. (40.707.858) LVL kas pārrēķinot uz EUR ir nepilni 58 milj. EUR (57.923.211) - Tad beigās 2015/16 gadā izdalīti jau nepilni 63 miljoni (precīzi 62.926.699) EUR . – Tātad, neskatoties uz problēmām ekonomikā, līdzekļi izglītībai tiek meklēti un atrasti.
Un vēl vērojama kāda visnotaļ cerīga tendence. – Lai arī kopumā par budžeta līdzekļiem studējošo skaits sarucis no 29.524 (2011/12) un 29. 666 (2012/13) perioda sākumā, uz 28.094 (2015/16) perioda beigās. Tomēr, kopējam studējošo īpatsvaram dilstot, procentuāli, par budžeta līdzekļiem studējošo skaits ir audzis no 34% uz 41% no studējošo masas. Ņemot vērā Latvijas studentu caurmēra maksātspēju - tas ir ļoti pozitīvs rādītājs.



Gadi Pamatstudijas beigušie Maģistra grādus ieguvušie Doktora grādus aizstāvējušie
2011/2012. mācību gads
16 259
4322
267
2012/2013. mācību gads
16 474
4134
315
2013/2014. mācību gads
12 791
4007
266
2014/2015. mācību gads
12 393
3848
263

Absolūtos ciparos visnotaļ labi izskatās arī studiju akadēmiskiem rezultāti. –

Kopumā:
-          Pamata studijas apskatāmajā laika posmā beiguši – 57.717 studenti
-          Maģistra grādus aizstāvējuši – 16.311 studenti
-          Bet doktora disertācijas – 1.111

Vienīgi, vērojams pakāpenisks aizstāvēto diplomu skaita sarukums. Taču, arī tas nebūtu uzskatāms par gluži negatīvu faktoru. – Kāpēc? – Par to vēlāk…


mācību gadi Studijām imatrikulēto studentu kopskaits Imatrikulētie sākumstudiju studenti Imatrikulētie maģistranti Imatrikulētie doktoranti 
2011/2012. mācību gads
31941
24437
6886
598
2012/2013. mācību gads
33318
26022
6651
645
2013/2014. mācību gads
31212
24127
6539
546
2014/2015. mācību gads
29112
22582
5998
532
2015/2016. mācību gads
29083
636
636
636




Tāpat, pamazām, samazinās arī studijām imatrikulēto studentu skaits. Un izskatās, vismaz tuvākos gados šis process būs neatgriezenisks un neizbēgams. Iemesli šādai valsts politikai saistīti – gan ar demogrāfiskām izmaiņām, gan ar Latvijas tautsaimniecības pieprasījumu pēc speciālistiem. 
Vienkāršāk sakot, uzturēt tik daudz studiju vietu augstskolās vienkārši neatmaksājas.
Ja modelējam izglītības procesu pēc “ideālā studenta”… - Respektīvi, ja pieļaujam, ka ikvienam kurš dzimis, piemēram, 1990.gadā – skolā būtu jāsāk iet pēc 7 gadiem, bet jābeidz vidusskola pēc 12 mācību gadiem, pēc kuras jāsāk studēt augstskolā (4 gadus bakalauros un vēl 2 - maģistros). Tad mums ir iespējams salīdzināt dažādu gadu statistiku un izdarīt secinājumus.
Piemēram, iespējams aprēķināt sakuma studijas beigušo bakalauru (un tiem pielīdzināto diplomandu) īpatsvaru vienaudžu vidū: 2011/12. mācību gadā šos diplomus orientējoši ieguvuši – 48,2%; Nākamajā gadā (2012/13.)- 51%; Vēl pēc gada (2013/14.) – 41.1%; Un 2014/15. gadā – 41.2%.
Arī līdzīgi izskaitļotais sagatavoto maģistru īpatsvars svārstās ap 12%: 2011/12. mācību gadā orientējoši – 12,4%; 2012/13.- 11.9%; 2013/14. – 11.8%; 2014/15. – 11.8%.
Tā nu visnotaļ korekti varam spriest, ka šobrīd gandrīz 1/2 jauniešu , mūsu zemē iegūst augstāko izglītību. Bet ap 12% - vēl aizstāv arī maģistru grādus.
Ja zinām, ka pat attīstītākajās pasaules valstīs speciālistu ar augstāko izglītību, nepieciešams apmēram 16% no kopējā iedzīvotāju daudzuma ekonomiski aktīvajā vecumā. (Kā ASV vai Francijai piemēram.) Tad Latvijā šis rādītājs ir pārsniegts trīskārt. Bet ja pieņemam, ka Latvijai tagadējā ekonomiskajā situācijā pilnīgi pietiktu ar 10% augstskolu absolventu darba tirgū– tad pieckārt.

*

Kopumā sanāk, ka Latvijā vērojama ļoti liela inteliģences pārprodukcija.
Un tās rezultātā:
Pirmkārt – radies liels absolventu īpatsvars, kas šeit nestrādā un nekad nestrādās savā specialitātē.
Otrkārt – šī situācija veicina korupciju un citas nevēlamas parādības darba tirgū.
Treškārt  - iepriekš minētā parādība, īpaši valsts sektorā, radījusi apstākļus, kad speciālistu pienākumus izpilda ne vienmēr kompetenti cilvēki.
Ceturtkārt – personas, kuras šīs valsts darba tirgū savā specialitātē palikušas nepieprasītas, spiestas pārkvalificēties,  un visbiežāk - “uz leju”. Piemēram, kad, trūkstot darba vietām pedagogiem, tiek grozīta likumdošana, un pedagoga diploms prasīts pat bērnu dārza auklītēm.
Piektkārt – sagatavotajiem speciālistiem, kuriem pie mums darbs nav atradies, bet kuri stingri nolēmuši strādāt profesijā, kuras iegūšanai ziedoti studiju gadi… Tiem, atliek ļoti smaga izvēle. Viņiem, nākas papildināt bezdarbnieku rindas, un bieži ļoti ilgu laiku ziedot darba meklējumiem. Bet, ja neveicas arī tad,  tad darba meklējumos Latviju nākas atstāt. Un, ļoti bieži, valsts tiek atstāta uz visiem laikiem! – (Lieki sacīt, ka tā tiek pārkāpts arī tā sauktais “sociālā līguma princips” – mēs cienām un atbalstām mūsu valsti, ja tā mums nedara pāri!)
Sestkārt – visa rezultātā rodas nepatīkama un paradoksāla situācija. Latvijas diplomus, pat pie līdzīga speciālistu sagatavotības līmeņa, pat pašmāju darba tirgū sāk izspiest ārvalstu augstskolās iegūtie. – Vietējo diplomu un tos izsniedzošo mācību iestāžu prestižs arī pašu darba tirgū devalvējas. Rezultātā, došanās mācīties uz ārzemēm, cerībā – ka arī dzimtenē ar šādu izglītību būs vieglāk atrast darbu, kļuvusi par visai izplatītu parādību.
Septītkārt – dotajā situācijā, arvien vairāk mūsu jauniešu jau pašā sākumā izvēlas studijas ārvalstīs. Un kā sekas, arī neatgriešanos dzimtenē… Jo, ar mītnes zemē nodzīvotiem 4-5 gadiem parasti pietiek arī šīs zemes pilsonības iegūšanai.
Astotkārt – nākas pārvērtēt demogrāfiskās prognozes un valsts izglītības iestāžu attīstības politiku. - Vēl nesen tika uzskatīts, ka mēs drīz pārvarēsim “demogrāfisko bedri”, dēļ kuras sekām jau tikušas slēgtas tik daudzas Latvijas skolas. - Runa ir par līdz šim lielāko dzimstības kritumu, kura minimums bija 1998.gadā. Un bija cerība, ka pēc “minimuma gadā” dzimušo pārlaišanas, skolnieku skaits klasēs, tāpat kā agrāk, atkal augs. Bez tam, bija cerība, ka nākamajās paaudzēs “bedre” varētu izlīdzināties. – (Šogad Septembrī sāka studēt tikai 1995.gadā dzimušie. Tātad, “bedre” sasniegs augstskolas pēc 4 gadiem. Un ap to pašu laiku varam cerēt, ka dzims pirmās šajos gados dzimušo vecāku atvases.) – Taču, šobrīd jau kļuvis acīmredzams, ka demogrāfiskajā ainā radies jauns ļoti nepatīkams faktors. Un tas rezultē visu šeit augstāk uzskaitīto. - Pēc Pilsonības un Imigrācijas Departamenta (PID) datiem, ārvalstīs jau atrodas apmēram 10% procenti mūsu valstij piederīgo jauniešu studiju gados, un izceļošana progresē. Bez tam, doma par atgriešanos dzimtenē viņu vidū nav populāra. Un tas neapstrīdami notiek arī sakarā ar strukturālo bezdarbu Latvijā un mūsu augstskolu sarukušo prestižu. Kopumā, tas liek aizmirst par cerībām – ka viss varētu nokārtoties pats no sevis.

*

Un vēl par pāris aprakstītā procesa faktoriem, kas pamanāmi analizējot Izglītības ministrijas pārskatus.



mācību gadi Uzņemti kopā Imartikulētie iepriekšējā gada abiturienti sākumstudijās  Imartikulētie citu gadu abiturienti sākumstudijās Sākumstudijām imartikulētie augstskolu absolventi
2011/2012. mācību gads
24457
12939
10244
1274
2012/2013. mācību gads
26022
12279
12060
1683
2013/2014. mācību gads
24127
10079
12494
1554
2014/2015. mācību gads
22582
9424
11682
1476
2015/2016. mācību gads
22073
8629
11507
1937

Ja apskatām šo tabulu, redzam, ka arī jaunieši mūsu zemes augstskolās ir kļuvuši uzmanīgāki un arvien ilgāk pārdomā – “studēt vai nestudēt”? Tas pamanāms pat salīdzinot pēdējo 5 gadu dinamiku.
Arvien mazāk uz augstskolām nāk jauniešu tieši no skolas sola. Nu jau vairāk par pusi nākamo studentu ir uzskatījuši par lietderīgu pēc skolas vismaz gadiņu padomāt. Un šai parādībai ir tendence augt.– Protams, parādību var mēģināt skaidrot ar pieaugošu nepietiekamu informētību par studēšanas iespējām. Taču, pieļauju, tagad potenciālie studenti daudz rūpīgāk apsver – kurā zemē studēt, un varbūt tomēr atradīsies resursi studijām ārzemēs? Bet, ja jāizvēlas tomēr studēt šeit -  kur iegūto diplomu vēlāk liks?
Par to pašu liecina arī pieaugošā tendence – studēt vēlreiz!


Mācību gadi Pavisam studējošie Studējošie sociālās zinātnēs komerzsinībās un tiesībās Studējošie dabaszinātnēs, matemātikā, informātikā, indženierzinātnēs, ražošanā un būvniecībā Latvijā studējošo ārvalstnieku skaits
2011/2012. mācību gads 97035 42745 20389 2717
2012./2013. mācību gads 94474 39252 20191 3493
2013/2014. mācību gads 89663 36317 20422 4475
2014/2015. mācību gads 85881 33841 19872 5293
2015/2016. mācību gads 84282 30808 20163 6465

Tāpat, ļoti būtiski ir pieminēt, ka arī izglītības sistēma pati šajos gados nopietni domājusi par budžeta racionālāku izlietojumu.
Cenšoties saprātīgi racionalizēt – gan budžeta līdzekļus, gan jauniešu vēlmi mācīties, jau vairākus gadus pakāpeniski samazināta iespēja studēt disciplīnās, kurās šobrīd ir vislielākā speciālistu pārprodukcija. Tāpēc, tagad mazāk studentu studē – sociālās zinātnes, komerczinātnes un tiesības. Savukārt, dabas zinātņu studijas, matemātika, informācijas tehnoloģijas, kā arī inženierzinātnes, saglabājušās iepriekšējā līmenī.
Apskatāmajā laika posmā minimizējamā grupa sarukusi par vairāk kā ¼. Savukārt, kopš 2007/08 gada (kad tās ietvaros mācījās 68.912 studentu) studējošo apjoms samazināts šeit vairāk kā par – ½ .
To var uzskatīt par vērā ņemamu progresu. Taču atklāts joprojām paliek jautājums – kur atradīs darbu diplomus saņēmušie, bet liekie speciālisti?  Jo procentuālā disproporcija diemžēl saglabājas, neskatoties uz samazinājumu absolūtos skaitļos.
Patiesi jūtot līdzi pedagogiem, jāpiemin vēl kāda nianse. - Tabula ļauj cerēt, ka daļu atbrīvoto vietu augstskolu auditorijās aizņems ārvalstnieki. Jo šejienes labāko augstskolu mācību spēku kvalitāte iztur starptautisko konkurenci. Taču kopumā viss liecina, ka studējošo skaits Latvijā saruks arī nākamos gadu desmitus.


AVOTI
Izglītības un zinātnes ministrijas publiskie gada pārskati. - http://izm.gov.lv/lv/publikacijas-un-statistika/publiskie-gada-parskati
PID mājas lapas tabulas:
Latvijas iedzīvotāju sadalījums pēc dzimšanas gada un valstiskās piederības. - http://www.pmlp.gov.lv/lv/assets/documents/Iedzivotaju%20re%C4%A3istrs/010717/ISVG_Latvija_pec_DZGada_VPD.pdf
Ārvalstīs dzīvojošo sadalījums pēc dzimšanas gada un valstiskās piederības. - http://www.pmlp.gov.lv/lv/assets/documents/Iedzivotaju%20re%C4%A3istrs/010717/ISAG_Aarvalstiis_pec_DZGada_VPD.pdf
Latvijas valstspiederīgo personu skaits ārvalstīs. –


"Dum spiro spero" - sena latīņu paruna, tās nozīme: "kamēr esi dzīvs - ceri".

Komentāri

Populāras ziņas